Ik wil graag een tuinvijver maar kan geen diepe kuilen graven,wie weet de oplossing?

Ik hoef er geen vissen in,maar wel een watervalletje en waterplanten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.5K

Het beste antwoord

Een tuinvijver boven de grond is wel te maken, maar ik lees niet in je vraag waarom je niet diep kan graven, zit er beton onder? Of kan je een beetje graven?

Ga er even van uit dat je helemaal niet kan graven. De makkelijkste oplossing is een vorstbestendigge bak kopen (geen vijverbak) en die plaatsen waar je maar wil. Die zijn er van 40 cm. diep tot wel 1m.diep. dan ben je vlug klaar maar het ziet er eigenlijk niet uit, maar het kan wel!

Een betere en mooiere oplossing, koop een partij spoorbielzen en timmer die aan elkaar tot een vijverbak, maak hem min. 50 cm. diep.
Neem goed rubberfolie, plaats dat in de vijver en vul daarna met een cm. of 5 water. Kijk goed of het folie overal goed zit, met een klein laagje water kan je het folie nog verschuiven. Zit alles goed, dan verder vullen.
Er zijn div manieren om de vijverrand mooi af te werken.

Voor een goede waterplanten biotoop heb je div. dieptes nodig en voldoende echte zuurstofplanten. Een watervalletje kan je ook eerst timmeren en daarna bekleden met rubberfolie, besef wel dat het erg moeilijk is om het er ook leuk uit te laten zien, ook hier zijn div. tips voor. Vijvers maken is mijn vak, wil je meer inf. dan hoor ik het nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor zover ik weet is een diepe kuil helemaal niet het belangrijkste voor een waterpartij in de tiun...

Maar weet je al hoe je dit gaat aanleggen? Want als je het allemaal zelf doe dan heb je niet alleen vijverfolie, maar ook anti-worteldoek nodig. En wanneer je bij Intratuin, ofzo een vijverbak gaat halen zul je inderdaad een gat moeten graven...

Voordeel van het zelf maken is dat je wellicht aan 10 á 15 cm genoeg hebt. Want de waterplantjes zullen tot de waterspiegel groeien. En de grond die je uitgraaft voor de vijver kun je direct gebruiken voor het creëren van een waterval. Maar dit moet je dan wel met een paar grote keien vormen...

Voordeel van het zelf vormen is dat je de vijver net zo groot, lang, breed, of gevormd kan maken als je zelf wilt...

En wellicht kun je uit de buurt wel wat hulp krijgen van buren, kennissen, vrienden en familie. Want uit ervaring weet ik dat als je eenmaal bezig bent dat de buren dan zeer nieuwsgierig zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Starbless zegt het goed.
Wat ik als aanvulling wil zeggen, mijn kinderen (4-6-8 jr) graven erg graag, ik denk niet dat ze een uitzondering zijn. Ken jij geen kinderen in de buurt, die ploegen je hele tuin om als je niet oplet ;-)
Heitje voor een karweitje heette dat vroeger. Een kan limonade, een rol koekjes en klaar is tara.
Oh ja overleg wel met de ouders, we leven in een vreemde tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie aanvulling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook een Duitse strandganger inhuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die blijft er gelijk in liggen!
:-)
Helemaal eens met de antwoorden van Starbless en Prana.

Verder moet je vast nadenken over het soort waterplanten dat je wilt. Onderwaterplanten, wateroppervlakteplanten, planten die boven het water uitkomen? Elke soort stelt zo zijn eigen eisen aan waterdiepte en bijvoorbeeld wortelmogelijkheden - wortelt de plant in water, of in aarde/slik op de bodem van de vijver? In het laatste geval kan de plant alleen onderin staan, want daar waar je waterval stroomt zal alle aarde worden weggespoeld. Tenzij je de plant in een potje zet. Maar dat mag dan weer niet al te zichtbaar zijn.

Goed, dat soort overwegingen dus.

Pijlkruid drijft in het water. Het groeit en bloeit 's zomers boven de waterspiegel. In de winter maakt het bolletjes, die naar de bodem zinken om te overwinteren. Wil je pijlkruid, dan moet die gelegenheid er wel zijn, en moet de bodem diep genoeg zijn omdat de bolletjes anders worden ingesloten in het ijs.

Als je het hebt over een watervalletje, heb je het over een pomp. En dus over elektriciteit. Moet je ook vooraf over nadenken, hoe je dat aansluit. Een elektriciteitskabel moet in ieder geval op minstens 50 cm (of was het 60 cm?) diepte worden gelegd, voor de veiligheid. Dus graven moet je toch wel.

Ik hoop dat ik je wat op weg heb geholpen.

Tot slot: ga vooral bij buren, vrienden, tuincentra kijken wat er mogelijk is en wat je daarvoor moet doen. Denk daarbij ook aan het onderhoud!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Meneer heeft er verstand van.
Als je niet naar beneden kunt dan moet je omhoog. Als je niet kunt graven dan kun je misschien stapelen. Vijverfolie is ideaal om hoogte verschillen te overbruggen zonder dat je water wegloopt. Als het eenmaal werkt moet je het met wat aarde en plantjes wel camoufleren om het er leuk uit te laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat je budget is, maar je hebt in tuincentra van die vijverbakken. Als je je die op de grond, of een klein stukje in de grond zet, kun je er grond tegenaan leggen zodat het oploopt richting de vijver toe. Dit zou je voor de aankleding kunnen beplanten. Ook kun je daar gewoon een watervalletje in uit laten komen. Laat je op de vijverafdeling in het tuincentrum wel goed informeren over welke planten wel en niet in en rond zo'n bak kunnen, dan bespaar je jezelf telleurstelling (en een hoop geld)! Vissen kunnen daar overigens wel in, als je het leuk zou vinden... Misschien volgend jaar zelfs wel kikkers! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de laatste aflevering van Dennis v.s. Valerio. Is Dennis erin geslaagd om een vijver in een appartement op 3 hoog te bouwen...