Is het nu wel verstandig om voor een vast energietarief te kiezen terwijl de energieprijzen dalen?

Tegenwoordig dalen de energieprijzen, maar toch vallen energieaanbieders ons lastig om voor een vast contract te gaan. Is het nu wel verstandig om voor een vast energietarief te kiezen terwijl de energieprijzen dalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
werkende bij oxxio ik zeg ''nee''....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja na 1 juli trouwens wel ja....

Het beste antwoord

Het energiebedrijf wil sowieso langdurige contracten afsluiten omdat ze jou dan langdurig als klant houden. Als het energiebedrijf denkt dat de prijs zal dalen, hebben ze nog een extra reden om jou een langdurig contract aan te bieden, omdat jij dan langdurig teveel zult betalen.

Maar aan zo'n langdurig contract zit je _niet_ vast!

Je kunt er ook tussentijds van af, alleen zul je dan een vergoeding (boete) moeten betalen wegens contractbreuk. Die boete is afhankelijk van de resterende contractduur. Maar de boete is ook gemaximeerd, ik meen op € 125, en zelfs op € 25 wanneer de resterende looptijd niet meer zo lang is.

Dus als jij, door je contract voortijdig op te zeggen, meer zult besparen dan de boete, kun je toch probleemloos opzeggen.

Afgezien van deze mogelijkheid, moet je voor jezelf inschatten wat voor risicoprofiel jij hebt.

Als je denkt dat de energieprijzen zullen dalen, neem je nu een flexcontract. Denk je dat ze zullen stijgen, dan neem je nu een vast contract met een lange looptijd.

Heb je geen idee (de meest realistische gedachte, maar dat wil niet iedereen inzien), dan ben je statistisch gezien over vele jaren het goedkoopste uit als je continu een flexcontract neemt. In dat geval ben je soms goedkoper uit dan gemiddeld, soms duurder, maar gemiddeld betaal je minder voor je energie dan wanneer je steeds een vast contract neemt.

Echter, het betekent wel dat er perioden zullen zijn dat je een vrij hoge prijs betaalt voor je energie. Ook al ben je gemiddeld goedkoper uit, je moet die dure perioden wel kunnen overbruggen. Als je nu al op de rand van de bestedingsruimte leeft, kun je dat niet. Dan kun je beter continu iets meer betalen door vaste contracten te nemen. Dat geeft zekerheid. En dat is ook wat waard. Dat is wat ik bedoel met jouw persoonlijke risicoprofiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me voor! (Ik moet toch eens sneller leren typen.) Maar serieus, goed antwoord, +1

Andere antwoorden (9)

de GROTE vraag is natuurlijk of de huidige situatie blijft bestaan en binnen welke termijn de prijzen omhoog gaan. Ongewis m.i.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een keuze die echt bij jou ligt. Ga jij er vanuit dat over 6 maanden de wereld economie weer in de lift zit? Dan gaat de prijs van energie weer snoeihard omhoog. Nu een contract voor een paar jaar grijpen is dan wel verstandig./ Maar als je denkt dat de komende jaren de economie maar door blijft sudderen, is de kans groot dat energieprijzen niet echt de pan uit gaan rijzen.

Tenminste.. Als de overheden hun begrotingstekorten niet gaan oplossend oor een groene tax op energie te verhogen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben altijd huiverig als een energieaanbieder mij een contract met een vaste prijs aanbiedt. Ik doe het zelf absoluut niet, want ik ga er vanuit dat er een enorme adder onder het gras zit.

Zeker als de prijzen dalen lijkt het me niet handig. Wacht dan tot de prijs op zijn laagste punt is en zet het dan vast (maar waarschijnlijk komen die aanbiedingen dan ineens niet meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis vreemd dat dit soort acties alleen zijn. als de desbetreffende firma ( bij zich zelf weet ) dat er iets gaat gebeuren met de prijzen, Zelf krijg je dan te denken dat de prijs nog verder daalt. ( Zodat mensen het vastzetten en voorlopig nog de volle pond betalen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik werk zelf bij oxxio en ''wij'' krijgen wel te weten dat de prijzen gaan dalen (allemaal vastgelegd door de NMA, maar WAT de tarieven gaan worden weten wij net als de consument pas na 1 juli hoor..)
als aanvulling: een vaste energieprijs is dus enerzijds een gok of de prijzen al dan niet gaan dalen. Anderzijds speelt het voor het energiebedrijf ook mee dat je, wanneer je de prijs voor 3 jaar vastzet, ook voor die tijd een contract hebt en in die tijd dus niet van energiebedrijf kunt wisselen. Normaal gezien zijn die contracten korter (meestal 1 jaar meen ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is alleen verstandig als je zeker weet dat de prijzen zullen blijven stijgen. En dit doen ze dus niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet doen, en gewoon de dagprijs aanhouden. Kijk ook uit, de prijs van de dienst van het leveren is vaak hoog bij dit soort jongens, alleen het gas/stroom is per m3/kWh laag. Als je pech hebt betaal je nog teveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vast energietarief biedt zekerheid. Dat is op zich al wat waard. Het wordt een probleem als de prijzen nog veel verder dalen, dan mis je de boot.

Daarbij is het goed om te weten dat het in zo'n geval vaak tóch mogelijk is om je contract (en dus je tarief) weer te wijzigen zodat je mee kan doen met de lagere tarieven. Daar betaal je dan een boete voor.

Wat je dus zou moeten weten om de vraag te beantwoorden, is hoe hoog die boete is bij jouw energieleverancier. Als dat gaat om een paar tientjes, kan het best lonen om ondanks het risico dat de prijzen verder dalen je energietarief vast te zetten. Dalen de tarieven nog veel verder, dan betaal je die boete en ben je nog steeds veel goedkoper uit dan met het tarief waar je aan 'vastzit'. Stijgen de tarieven, dan hoef je niet méér te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Aardbewoner;

Wat je ook doet, realiseer je goed dat je alleen het feitelijke energietarief vastzet. De energiemaatschappijen hebben nog steeds de mogelijkheid om met andere tarieven (transport, administratie, servicekosten, noem maar op) te goochelen. Het is in het verleden al te vaak voorgekomen dat mensen met het vastzetten van hunt gas- of elektratarief bedrogen uitkwamen. Check de consumentensites er maar eens op.