Wat zijn de normen van hoeveel druk er minimaal op een drinkwaterleiding moet staan?

Volgens ons installatiebedrijf is de waterdruk op onze leiding (2,5 bar met kranen dicht, 1,8 bar met kranen open) erg laag. Volgens Waternet is 2,5 bar zelfs nog veel vergeleken met andere panden in Amsterdam.
Wat is de minimumnorm voor de druk die het waterbedrijf moet leveren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
14.1K

Antwoorden (2)

De praktijk is ca. 2 bar vanaf de straat, en je verliest 1 bar per 10 meter hoogte.
Wil je meer druk, dan moet je dat met een hydrofoor oplossen.
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij is de minimum norm 1,5 bar.

(Of het echter een wettelijke norm is vraag ik mij af.....)
Echter is dit door de waterbedrijven in bv oude stadswijken moeilijk te realiseren, mede door het soms verouderde waterleidingsysteem.
Ook wel verhalen gehoord van mensen die op de bovenste verdieping van een flat zitten, waarbij de waterdruk op de wasmachine niet gehaald word.