Waarom heet een spaarlamp een spaarlamp?

Ik bespaar wat kosten, maar ik heb niet kunnen ontdekken dat er opeens ergens geld vandaan komt.
Een bespaarlamp vind ik echt geen vreemde benaming.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Tja dat is nu de eerste vraag waar ik eens heel lang over moet gaan nadenken...

Als ik er uit ben, dan kom ik er meteen op terug...

Maar in je uitleg kan ik het met je eens zijn, bespaarlamp is een betere benaming... en dan heb je de led-lamp die bespaart pas echt veel...

Toegevoegd op 21-04-2009 20:44:24
led is light emitting diode...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LED-lampen zijn prima, alleen moet je ze niet van 1 of 2 Watt kopen maar van bijv. 4,5 W. Echter, die heb ik nog niet gezoen... :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gezoen=gezien
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gezoen ;)
Led-lampen schijnen energie te gebruiken als ze uitstaan, en hun lichtopbrengst is heel erg mager. De hype is er snel af, vrees ik!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ze wel gezoen, gezien, en met heel veel lichtopbrengst en zeer weinig verbruik. Kijk maar eens in een bouwmarkt. Ik verwacht dat binnen5 jaar de andere lampen weg zijn. alleen de lichtkleur is nog niet echt mooi, maar dat komt nog wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LED lampen schijnen inderdaad nog lang niet zo zuinig te zijn als de fabrikanten beweren en daarnaast is er sprake van blindstroom, helaas weet ik het fijne daar niet vanaf.

Andere antwoorden (4)

Refridgerator is technisch gezien ook correcter dan fridge. Dus het neigen naar kortere woorden (=handiger) speelt wellicht mee. Verder spaar je natuurlijk als je 't verbruik van ouderwetse lampen als nulpunt neemt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je spaart het milieu meer met een spaarlamp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet eerst sparen om die lampen te kunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het spaart geld uit als je met minder Wattage je licht produceert. Het spaart het milieu ook daardoor. Van het geld wat je overhoudt kan je nieuwe duurdere spaarlampen kopen ;)