Als ik een spin twee poten uittrek is het dan een insect?

Een beetje naar aanleiding van: http://www.goeievraag.nl/vraag/zag-zojuist-huismus-tuin-vrolijk.6154

Note: No actual spiders were hurt while creating this question.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een vraag stellen, hoezo?

Het beste antwoord

Als jij die twee poten vasthoudt ben je in dat geval zelf ook een insect:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, een dierenbeul.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Daarom heb ik ook als trefwoord mede gekozen voor dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Duidelijk. Maar een spin blijft een spin, ook met zes (of minder) poten.
Dan ben jij een dierenbeul.Maar dan wordt het niet plotseling een insect.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik jouw benen verwijder, ben je dan geen mens meer?

Het juiste antwoord is dat de spin met een beetje geluk lijkt op een insect. Het _is_ een gewonde spin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
-1 Het gaat mij puur om waarom we iets noemen zoals we het noemen. Het verschil tussen een insect en een spin wordt door de definitie die wij eraan geven mede bepaald door het aantal poten. Ik ben er geenszins voorstander van om daadwerkelijk poten te verwijderen. Ik snap ook wel dat je geen insect van een spin kunt maken. De vraag is dan ook meer een taalfilosifsch gedachtenexperiment. Kunnen wij iets fysiek veranderen door er een andere naam aan te geven had ook de vraag kunnen zijn bijvoorbeeld. Ik vind je reactie niet echt zinvol in dit verband.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Excuus als ik je verkeerd begrepen heb. In tegenstelling tot sommige anderen heb ik je overigens niet beschuldigd van dierenbeulneigingen. Het taalfilosofisch gedachtenexperiment lijkt mij sociologisch best interessant maar insecten en spinnen zijn behoorlijk verschillende dieren. De verschillen zijn groter dan alleen een verschil in poten. 'Lijkt' een insect, kan door mensen insect genoemd worden... ja, tuurlijk.
Is een insect.. nee. Dat bedoelde ik met mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt ook wel voor de hand, ik denk dat wel meer mensen de vraag anders begrijpen dan ik hem bedoelde, dat zal ook wel aan mijn manier van vragenstellen liggen denk ik. Toch denk ik dat het soms beter werkt om op een zeer indirecte manier iets aan de orde te stellen. Sorry voor het duimpje, ik had zelf liever iets gezien met een schaal van 1 tot 10 of zo, dan had ik je gewoon wat minder punten kunnen geven.
Doet me denken aan de Belg en die kikker.
Maar nee, een spin is geen insect met 6 poten. Pas als je door genetische manipulatie er twee poten afkweekt, zou het een insect kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Er werd al beweerd (en terecht) dat het uittrekken dierenmishandeling zou zijn, daarom had ik dat ook als trefwoord gebruikt bij deze vraag. Afkweken lijkt me ook niet geheel humaan overigens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ach het hangt ervan af Tovenaar, als het medisch verantwoord is en de persoon bij wie je de chirurgie wilt gaan plegen wil het zelf dan kun je wat mij betreft heel ver gaan. Toch vind ik sommige borstvergrotingen en dergelijke bepaald niet verklaarbaar of (ethisch) verantwoord. Om nog maar te zwijgen over de pijn die het aan je ogen doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@edoderoo: jahaha "een kikker zonder pootjes is doof" is toch de conclusie?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
yep!!!
Nee, dan is 't een dode spin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1. Volgens mij gaat een spin hier niet direct dood van hoor, maar leuk is anders natuurlijk. In tegenstelling tot wat sommigen die hier antwoorden lijken te denken heb ik het overigens niet echt uitgeprobeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je veren plakt op een olifant, heb je nog geen loopvogel!
Als jij een aap bent als jouw neocortex is verwijderd wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
neen en jij bent dan een dierenbeul.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee; zelfs als je een mutant spin hebt die met 6 poten wordt geboren is het nog steeds geen insect. Het gaat om de eigenschappen die normaal bij de soort horen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de cellen staat in de DNA vastgesteld dat een spin acht poten heeft, dus het blijft gewoon een spin. Ook als je met genetische manipulatie werkt, want alle normale spinnen (met acht poten) zijn er dan ook nog! Het zal dus nooit mogelijk zijn om d.m.v poten uit te trekken een dier van een andere familie "lid te maken"