Kan een waterleidingbedrijf haar klanten verplichten terugslagkleppen op tapkranen te monteren?

Men schijnt bang te zijn dat toestellen waar (over)druk op staat zoals cv-installaties, boilers etc., water terug in de leiding zou persen als de druk van buitenaf te laag zou zijn. Kan de consument dan niet eenvoudig redeneren dat in zo'n geval het probleem bij de leverancier ligt, en deze dit niet simpelweg moet 'afwentelen' op de klant?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
7.2K

Het beste antwoord

Legionella...

Terugslagkleppen zijn al jaar en dag verplicht bij verwarmende toestellen die een vaste aansluiting hebben op het drinkwaternet. Denk aan koffieautomaten, boilers, etc. Hetzelfde geldt voor brandslanghaspels die zijn aangesloten op het drinkwaternet.
Een cv installatie mag geen vaste verbinding hebben met het drinkwaternet, vandaar dat gepruts telkens met een losse vulslang. Maar dat is omdat er echt vies water in het systeem zit, wat je absoluut niet in het net wenst.

Voor dergelijke toestellen geldt in eerste instantie dat je je EIGEN leidingennetwerk blootstelt aan een potentiële legionella besmetting.

Dus een tuinslang aansluiten op een opengedraaide tapkraan, deze slang buiten uitrollen in de zonnige tuin, en de uiteindelijke sproeier dicht laten. Zonder terugslagklep op de tapkraan is dit vragen om legionella problemen.

Het water leverend bedrijf heeft in ieder geval een informerende functie, en regelgeving op basis van de wetgeving hoeven ze niet noodzakelijk zelf bedacht te hebben... "Don't shoot the messager"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hier heeft men die wel geplaats, op het afname punt (woonschip) men is bang dat als de druk wegvalt het kanaal in de leiding hevelt.
En een gewone trugslagklep was niet voldoende, we hebben een zeer geavanceerde gekregen.
Lijkt me dat alleen tapkranen niet afdoende is, net na of voor de watermeter een terugslagklep plaatsen ligt meer voor de hand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een waterleidingbedrijf levert het product - net als alle nutsbedrijven - tot aan de meter van de woning. Alles daarchter is voor de verantwoording van de woningeigenaar. Bij aangaan van een leveringsovereenkomst verklaard de gebruiker zich accoord met de algemene voorwaarden art. 5.2;

2. De verbruiker of, bij het ontbreken daarvan, de aanvrager, is - in overeenstemming
met de Aansluitvoorwaarden van het bedrijf - verplicht de leidingwaterinstallatie
op een zorgvuldige en doeltreffende wijze te beheren, opdat
deze installatie redelijkerwijs geen gevaar voor verontreiniging van het leidingnet
van het bedrijf of het aan derden ter beschikking gestelde water
ople-vert. Deze verplichting geldt voor alle installaties. Op een daartoe
strekkend verzoek van het bedrijf is hij verplicht alle verlangde medewerking
te verlenen en alle verlangde gegevens betreffende de leidingwaterinstallatie
aan het bedrijf te verstrekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ben ik helemaal met je eens maar de AV stelt toch anders: "...op een zorgvuldige en doeltreffende wijze te beheren,opdat
deze installatie redelijkerwijs geen gevaar voor verontreiniging van het leidingnet van het bedrijf of het aan derden ter beschikking gestelde water oplevert. " Zij hebben alle troeven, als jij niet naar hun pijpen danst stoppen ze gewoon de levering met de AV in de hand.
Zoals al gezegd. het waterleiding bedrijf levert tot aan de meter. Een terugslagklep bij een boiler is ook voor je eigen veiligheid. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat warm water terugstroomt de leiding in en daar een bron voor legionella groei wordt. De kleppen zijn verplicht maar controle is er niet bij dhz situaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een eenvoudig antwoord is dat het plotseling wegvallen van de druk door breuk o.i.d. water uit apparaten in de leiding komt, waterleidingbedrijf kan dit niet altijd voorkomen. in theorie zou je zelfs zeepwater uit de wasmachine in je leidingen kunnen krijgen.