Wat is de goedkoopste manier om van wonen?

Ik ben student, en bijna klaar met mijn opleiding, daarna wil ik graag het huis uit, maar niet naar een studentenkamer, ik ben dan immers ook geen student meer. Wat is de goedkoopste manier van wonen?

EDIT: Zoals terecht wordt aangedragen door de meesten, is (anti) kraak een van of de goedkoopste manier van wonen, ik ben met deze vraag meer opzoek naar andere ideeen, zoals het (al dan niet tijdelijk) wonen op een camping.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
4.4K

Antwoorden (17)

Probeer een deal te maken met een camping eigenaar. Misschien kan je daar voor weinig in een (gehuurde) caravan. Zeker in het laagseizoen of winter (mag op veel plaatsen echter niet) kan je terecht omdat de camping dan leeg is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Momenteel is het een kopersmarkt. Dit houd in dat je voor erg lage prijzen een huis kan kopen. Mits je een vast loon hebt kan je een hypotheek krijgen. Als je goed op let bij het aanschaffen van een huis kan je er winst op maken waardoor dit veruit de goedkoopste manier van wonen is. Alle anderen manieren leg je er namelijk geld op toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nadeel: omdat een hypotheek meestal hoger is dan de waarde van het huis (bijvoorbeeld om de kosten koper te betalen) zit je wel de eerste jaren 'vast' in dat huis, omdat je bij verkoop een restschuld overhoudt. En mochten de huizenprijzen nog verder dalen, zit je er nog langer aan vast.
Bekijk wat je per maand wilt betalen, vermenigvuldig met 12 en vervolgens met 10. Da's de maximale waarde van een huis dat je kunt huren.

Even uitleg: bedrag keer 12 maanden is duidelijk, en omdat de rentestand momenteel 5% bedraagt, maar huiseigenaren tenminste 5% boven rentestand willen verdienen aan hun investering, dus 10%, dus 100/10 = 10.

Voorbeeld: je wilt/kunt 400 euro per maand betalen, 400 x 12 is 4800 per jaar, keer 10, dus maximale waarde van het huis mag afgerond 50.000 zijn.

Dat wordt stacaravan met lekkend dak, vrees ik. Zo weet je in ieder geval waar je wel en niet op hoeft te reageren!

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voordat ik gezeur van muggenzifters krijg: dat geldt voor de particulier verhuurde huizen, uiteraard niet voor huizen van woningbouwcorporaties (dan met 24 vermeningvuldigen om boekwaarde van de woning te schatten).
Er zijn tegenwoordig ook genoeg 'studentenhuizen' waar studenten (in laatste fase van studie) of ex-studenten wonen. Hier kan je als starter op de arbeidsmarkt prima wonen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn nichtje zou ooit in de buurt gaan studeren, en dan bij mij komen wonen. Het is uiteindelijk anders gelopen, maar ze had voor nix of bijna nix bij mij gezeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mag ik ook voor niks bij jou wonen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou je dat willen dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geen idee. Was eigenlijk meer bedoeld voor de vraagsteller, mag deze gratis bij je wonen?
De goedkoopste manier van wonen lijkt me anti-kraak.....grote ruimten, weinig geld...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt tegenwoordig zogenoemde antikraakwoningen. Dat zijn huizen die op de nominatie staan gesloopt te worden, maar om kraken tegen te gaan, kun je ze voor een klein bedrag huren.
Het nadeel is dat je regelmatig moet verhuizen en dat er een wachtlijst is. Maar ja, die heb je ook bij woningstichtingen ...
Kijk voor meer info op onderstaand webadres.
(Dit is dus puur info van mijn kant, hoe ik hier tegenover sta, laat ik even buiten beschouwing ...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
anti kraak
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zet zelf kraak en anti-kraak bij de trefwoorden van je vraag. Ben je op zoek naar een bevestiging dat anti-kraak het goedkoopste is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 en 2 kamer appartementjes en gerenoveerde 3 hoog achter flats uit de jaren 50 ed. gehuurd bij een woning corporatie... dergelijke appartementen zijn doorgaans erg goedkoop en populair bij eindejaarsstudenten en net afgestudeerden. De wachttijden zijn wel enorm. 8 jaar is geen uitzondering als je in een redelijk goede buurt wil wonen. Dus ik hoop dat je je op tijd ingeschreven hebt. Ander ben ik bang dat je zal moeten kijken naar een studiotje en dan heb je niet veel onder de 500 euro.

Een andere oplossing die je tegenwoordig ook steeds meer ziet is dat je met iemand waar je goed mee kan opschieten een huis of ruim appartement huurt. De gedeelde huur is doorgaans goed op te brengen en je deelt ook de energie en huishoud kosten. Wel zorgen dat je goede afspraken maakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zolang je bij je ouders woont kun je niet goedkoper !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk eens op deze site, is niet allemaal antikraak, en wel heel goedkoop. Mijn zusje gaat naar utrecht volgend school jaar, en gaat ook op een camping zitten. Mijn ouders kopen er een sta-caravan en zij betaald de hypotheeklasten. Die zijn laag, want een caravan is niet zo duur in aanschaf als een huis. Je mag wonen op een camping, maar dan moet je wel drie weken per jaar een ander adres hebben. Let op, want vaak moet je ook sta-geld betalen aan de camping. Wat ook heel goedkoop is, met een man of 3/4 een huis huren. Gezinswoningen met drie of vier slaapkamers (vaak ook een zolder) zijn qua prijs vergelijkbaar met 1 à 2 kamers, dus als je met meerdere gaat wonen, ben je zeker goedkoper uit!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar zo'n containerwoning is toch ook niet heel erg duur?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
probeer deze eens, daar kun je met anti-kraak niet tegenop
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier hebben ze nog een aardig optrekje voor je:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder salaris: bij je ouders!
Met salaris: appartementje kopen, rond de €100.000 is er aardig wat te vinden in Rotterdam. Met hypotheekrenteaftrek ben je zo rond de €300 aan rente kwijt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hm 'gewoon' huren valt erg mee heb ik gemerkt. Omdat je dan huurtoeslag aan kunt vragen, ben je voor een heel huis soms zelfs minder kwijt dan voor een studentenkamer!