Heeft het wel nut om GFT te scheiden van restafval?

Verdwijnt het meeste GFT niet gewoon in de verbrandingsoven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Jazeker heeft het nut om GFT afval te scheiden. Het meeste GFt wordt namelijk gecomposteerd en direct op een composthoop gestort. Dus ook je plastic zakje uit de pedaalemmer komt direct op de composthoop te liggen en blijft daar dan ook 90 jaar liggen.

Het restafval wordt nog gesorteerd en de onbruikbare onderdelen worden naar een AVI (afvalverbrandingsinstallatie) getransporteerd.

Overigens is het ongelofelijk dat in Nederland het plastic nog niet gescheiden ingezameld wordt en dat in sommige grote steden helemaal niet aan gescheiden inzameling wordt gedan!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het geen nut zou hebben, zou het niet gebeuren, omdat gescheiden afval ophalen duurder is. Als alles toch op een hoop komt, hoef je niet bij de bron te scheiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt van de gemeente af waar je woont. In sommige gemeenten komt het weer op de grote hoop, maar dat vertellen ze liever niet. Ze zijn bang dat mensen anders ook het chemisch afval erbij gooien, of dat ze, als ze later toch weer gescheiden op willen/kunnen halen, de mensen er niet meer voor gemotiveerd krijgen. Hoeveel gemeenten daadwerkelijk scheiden weet ik helaas niet :-(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Het heeft zin om GFT afval de scheiden van restafval. Als afval gescheiden wordt opgehaald, kun je er van uitgaan dat het gebruikt wordt voor compost. Bij ons in de gemeente is dit zelfs heel duidelijk. Iedereen mag 1 x per jaar een kruiwagen gratis compost komen halen bij het afvalverwerkingsbedrijf, als dank voor het scheiden van het afval. Zowel de tuin; het milieu; als de inwoners van de gemeente varen wel bij deze actie. Goed initiatief!