Wat is dit voor dier?

Gezien op Ned. Antillen. Je ziet hem uitsluitend snachts, woont in een drainagepijp en is erg schuw.

Toegevoegd na 1 uur:
Hij leeft op het land, ver van water.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik denk zelf dat het een Luipaard Gekko is maar die zou alleen in Azie voorkomen in het wild. Wie helpt mij verder?
Hij is ongeveer 25-30 cm lang en heeft bruine ogen en voor en achterpoten.

Toegevoegd na 6 dagen:
Er zijn meerdere mensen die Gekko hebben geantwoord. Volgens mij is dit goed maar er zijn heel veel soorten Gekko's en welke het precies is daar heb ik nog steeds geen antwoord op. Het is in ieder geval geen Zand Hagedis en geen gewone Gekko. Iedereen in ieder geval bedankt !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Het beste antwoord

Dat is een Pega Pega! Ook wel Plakkie Plakkie genoemd... En het is inderdaad een soort Gekko.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb een link naar een betere foto toegevoegd! Ze zijn nogal schuw, je ziet ze vooral 's-nachts rondkruipen, bij voorkeur verticaal tegen de muur met hun zuignappootjes. Omdat ze zo bol zijn zien ze er 'schattig' uit. Ze eten insecten.

Toegevoegd na 6 dagen:
En nog een link naar een boekje over de reptielen op de Antillen. Het lijkt het meest op de genoemde 'cosmopolitan house Gecko' of de 'Turniptail Gecko'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed van je! +je

Andere antwoorden (5)

Een salamander.
Lijkt wel wat op een boscai:
http://www.salamanders.nl/fotogalerij/category/1-triturus-lissotriton-ommatotriton-mesotriton.html

Toegevoegd na 1 uur:
Of misschien een hagedis (gekko):
http://www.mina.vomil.an/Pubs/Buurt-AmphiReps-index.html
Phyllodactylus martini (Curaçao)
http://www.mina.vomil.an/Pubs/figures/Buurtfig11.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Salamders kunnen op het land overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch nog bedacht mmm of........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, geen salamander maar een gekko (=soort hagedis), zo lijkt 't me bij nader inzien.
Ik had de toevoeging er trouwens al 'vrij snel' bij staan.
Vanwege de reacties en/of minnetjes wou ik 't antwoord niet verwijderen en opnieuw plaatsen.
ik denk een jonge gekko
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Did you hug your gekko today?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed hoor Rietje, +je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stippen zijn anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gauw 't plaatje verwijderen, he! ;)
Misschien wel een buidelrat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee joh, weet je niet hoe buddelratten eruit zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan toch eerder een olifant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die past niet in de drainagepijp ;-)
Dit is een Hazelworm. Hij lijkt heel erg op een hagedis.

http://www.fietjewaarom.nl/Fietje_Waarom/seizoen/winter-2005/FieClopedie/imgs_FieClop_hagedis/hazelworm.jpg

Toegevoegd na 1 minuut:
*, hm, ik zie nu pas dat die van jou voorpootjes heeft, maar geen achterpootjes...

Toegevoegd na 3 minuten:
* Een hazelskink heeft wel kleine pootjes...

Toegevoegd na 18 minuten:
Misschien is dit een volwassen exemplaar van die van jou... deze komt van de nederlandse antillen.

Toegevoegd na 33 minuten:
* okay, het is een :

**Mole-Limbed Wormlizard (Bipedidae) **

nu nog zien te vinden WELKE dan... :-)

Toegevoegd na 3 uur:
Na al mijn gokken... nieuwe gok: de Zandhagedis. Leeft op warme droge plekken,... is schuw, en zacht als ie jong is.

hm... maar zeker weten doe ik het niet. Helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan op de foto niet goed zien of ie achterpootjes heeft - maar volgens mij heeft ie die wel.
De ogen van 't diertje op je plaatje (http://bin.ilsemedia.nl/m/m1cyr1uw8jsh_3.jpg) kloppen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou een verschil tussen jong en oud kunnen zijn, maar ik ben het met je eens waar het de zichtbaarheid van de pootjes betreft... :-( Moeilijk te vinden beestje. Zelfs op wildlife gallery van de britten zie ik hem niet!
Een bepaalde soort Gekko– met een doorschijnende kleur bruin en bolle zwarte ogen- heeft zuignappen op zijn pootjes. Hierdoor kan het diertje overal op en langs. De bewoners van het eiland noemen deze soort “plakiplak”. Al deze reptielen zijn ongevaarlijk.