Huizen met dikke houten balken in (buiten)muren. Hoe kan dat ?

In duitsland en oosterrijk zie je heel veel huizen ( hotels )
waar dikke houten balken verwerkt zijn in de buitenmuren.
(misschien ook wel in andere landen,maar dat weet ik niet,
ga nooit zo ver van huis)
Het ziet er prachtig uit.
Mijn vraag is het volgende;
Afgezien van het veel sneller rotten van hout,gaat het toch
ook werken door weersinvloeden ? ( inkrimpen-uitzetten )
Toch zie geen scheuren in de muren , Hoe kan dat ?
Wie kan mij hier wat meer over vertellen ?
Wie kan er een foto bij plaatsen,zodat iedereen weet waar
het over gaat. b.v dank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.3K
Cryofiel
14 jaar geleden
Een groot aantal foto's en een uitgebreide beschrijving vind je op Wikipedia:
http://de.wikipedia.org/wiki/Fachwerkhaus

Het beste antwoord

Die balken vormen het frame van het gebouw. Tussen de balken werd vroeger de muur geboetseerd met stro en leem. Na het drogen werd de buitenkant afgewerkt met witte kalk of verf, vandaar het mooie effect. Stro en leem blijven enigszins elastisch, dus de muren zullen niet snel scheuren. Sommige van deze gebouwen zijn al meer dan 1000 jaar oud; een prachtig staaltje van bouwkunst!

Toegevoegd na 5 minuten:
hoop dat deze foto van Rüdesheim in Duitsland het beter doet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een kunstwerk.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en het enige goede antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mamarianne.
Alle antwoorden zijn leerzaam, maar U antwoord
gaat terug naar nog vroegere tijden.
Dank U.
En een prachtige foto. M.V.G pluseen.

Andere antwoorden (2)

Dat zijn vakwerkhuizen... Die muren zijn verstevigd door die balken, dus dan kan de muur niet bewegen in de richting van de balken... Die balken zetten niet uit, want die worden bijna niet droger en natter, als het zo is dan is dat alleen de buitenste laag... Het zijn meestal eiken balken, die rotten niet of nauwelijks...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werden bomen na het omhakken of zagen een aantal jaren in het water gelegd om te zorgen dat het na een aantal jaren niet meer "werkte". Mijn vader deed dit tot 25 jaar geleden ook. Bij die vakwerkhuizen in Zwitserland worden balken gebruikt van bomen die ook jaren in het water gelegen hebben en dus uitgewerkt zijn.