Wat te doen aan een kriebel/prik-vest?

Ik heb laatst een vest gekocht, en nu blijkt dat ie vreselijk prikt/kriebelt (had ik niet gemerkt toen ik hem aanpaste, raar he?)! Ik kan hem niet meer terug brengen want de labels zijn eral af! Ik moet wel zeggen dat ik sneller dan een doorsnee mens, gauw last heb dat een trui/vest mij prikt en kriebelt.

Zijn er nog misschien oplossingen dat ie minder of niet meer prikt/kriebelt (bahalve een nacht in de vriezer, want helpt nooit) of moet ik het als een miskoop zien en hem weggeven:-( ?

14 jaar geleden
in: Wonen
21.5K

Het beste antwoord

Als een wollen kledingstuk kriebelt, komt dat vaak doordat de haartjes in de wol stug zijn. Daar zijn verschillende oplossingen voor.
-De vriezer is al genoemd, kledingstuk nat maken en een nacht in de vriezer leggen. Voorzichtig (!) ontdooien, anders breken de vezels.
-Wassen in water met een scheut azijn. Niet naspoelen, tegen de azijngeur kun je het kledingstuk laten luchten.
-Zelf was ik al mijn wollen kledingstukken met Eucalan. Dat is een speciaal wasmiddel voor wol, waar lanoline inzit. Dat maakt de wol zacht, zodat het minder kriebelt.
Zie bron voor meer info over eucalan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kun je geen lange-mouwen-truitje/t-shirt eronder doen? dat ie niet op je huid zit?

Dat lijkt mij de oplossing als je de prik niet weg krijgt en je toch je vest aan wilt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja helaas misslobe...
een (wollen) vest dat kriebelt zal dat blijven doen... ook na behandeling met sneeuw, vorst, wasverzachter...

iets wat misschien nog een beetje zou kunnen helpen is een spoeling met haarconditioner, zeg maar haarwasverzachter... maar als jij de kriebels krijgt van je vest kun je het maar beter aan een ander geven die er wel tegen kan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk ben je gevoelig voor wol in de trui. De enige oplossing is er iets onder dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je het vest niet graag kwijt wil zou je naar een gouden/diamanten schaar kunnen gaan, en er een voering in laten zetten.
deze winkels leveren vaak goed werk voor weinig geld.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goed idee zeg +1
Rieneke1
14 jaar geleden
dank je loes :)
ik maak vaak gebruik van deze zaken, vandaar dat ik er aan dacht.
Ik heb het ook bij mohair en lamswol. Niet bij scheerwol en acryl enzo. Ik had ook ooit een dure mohair trui gekocht, werd gek van de jeuk. Ik voelde hem nog door een shirt met lange mouwen heen. Ik heb na diverse tips de oplossing eindelijk gevonden en bij mij werkte het .
Ik heb de trui in water met wat wasverzachter gelegd. Daarna in een badlaken gerold en handdoekdroog gemaakt. Vervolgens in een plastic zak gestopt en deze 24 uur minstens in de diepvriezer gelegd. Daarna goed laten ontdooien en de trui prikte niet meer. Bij mij werkte het.
amc
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Nou, dat is het proberen waard:-)! Dankjewel amc!
amc
14 jaar geleden
Hoop dat het ook voor jou werkt! Bij een vriendin was het de eerste keer wel minder, maar pas na 3 keer was de kriebel helemaal weg. Bij mij was het gelijk weg. Mijn moeder heeft hetzelfde probleem, bij haar werkt het goed als ze het in zo`n bruine papieren zak verpakt i.p.v.plastic.
Succes.
Lastig zeg dat je daar last van hebt.
Je kan er een t - shirt onder dragen.
Een nacht in koud water laten staan.
In de wasverzachter zetten.De winkel bellen
waar je de trui gekocht hebt en daar om advies vragen en als dat allemaal niet werkt dan verkopen of weggeven

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leg hem een nachtje in de diepvrieskist of kast