Welke brandmelders moet ik waar in mijn huis hangen?

Ik wil mijn huis brandveiliger maken en heb vanavond staan kijken bij de diverse brandmelders. Er zijn 2 mogelijke soorten: hittemelders en rookmelders. Welke melder kan ik het beste in welke kamer ophangen?
Zolder, 1e verdieping (slaapkamers) en benedenverdieping (huiskamer en keuken bij elkaar en gang).
Er wordt gerookt in huis en we koken niet op gas.

Wanneer is een hittemelder verstandig en wanneer een rookmelder? En waar moet ik wat ophangen en hoeveel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.9K

Het beste antwoord

Bij het aanleggen van een brandbeveiligingsinstallatie zal je in de regel rookmelders toepassen, behalve daar waar een rookmelder slecht resultaat oplevert.
In jouw geval, zoals de meeste woonhuizen, zal je in de keuken eigenlijk geen melder plaatsen. Daar zijn twee redenen voor: een rookmelder reageert ook op stoom (en dat heb je zodra je de aardappelen kookt al) en een hittemelder reageert op warmte (en dat heb je automatisch als je in de keuken aan't koken of bakken bent).
Als je op de benedenverdieping een woonkamer met open keuken hebt, dan plaats je een rookmelder midden in de woonkamer, liefst nog een beetje uit het midden en iets verder van de keuken af.
Op je slaapverdieping kan je in elke kamer waar apparatuur staat (computer, tv etc) een rookmelder plaatsen, gewoon in het midden van de kamer.
Op zolder plaats je er ook 1, als je een puntdak hebt dan zorg je dat je de rookmelder ongeveer een halve meter onder de nok in het midden van de ruimte plaatst. Dat moet omdat de echte rook niet naar de nok toe gaat, die blijft daar onder hangen.

Geen rookmelder in de badkamer, dat is vragen om ongewenste alarmen vanwege de stoom.

Als je het zo doet, heb je je huis bijna optimaal beveiligd. Helemaal optimaal is als je mij een opdracht geeft, maar dan ben je duurder uit dan een paar rookmelders :-)
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanx :)
enne jou een opdracht geven; graag hoor, maar kom met je adviezen ook al heel ver haha. +1

Andere antwoorden (8)

Waar je op kookt, maakt niet zoveel uit. Heel veel branden beginnen in de keuken, simpelweg omdat daar vaak een grote hittebron wordt gebruikt.
Ik zou er in elk geval eentje in de keuken hangen, dus.
Veel branden ontstaan door roken. En afgezien daarvan is 't giftig. Gewoon mee kappen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat zinnetje moest zijn:
"Gewoon mee kappen, dus!" (Minder stellig, dus.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rookmelder zal naar mijn mening een brand eerder signaleren dan een hittemelder, van normaal roken gaat hij niet af, de mijne ging wel een keer af toen ik er een kaars recht onder zette. Ook bij koken zonder afzuiging wil er wel eens een afgaan als je spek bakt o.i.d.
Bij de Aldi heeft men deze week 2 rookmelders voor E35,-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx. Altijd leuk een aanbieding :)
Waar je hem wel en niet moet ophangen dat staat vaak wel in de handleiding. Ik kan je enkel nog een tip geven dat je hem niet pal boven bepaalde punten moet hangen waar je bijvoorbeeld altijd strijkt of andere dingen doet die veel warmte afgeven.

Ik moet inmiddels strijken met een verlengsnoer op een andere plek omdat de rookmelder van ons steeds afging wanneer ik daar aan het strijken was.

Ook met pannenkoeken bakken of gourmetten kan het nog wel eens een probleem geven, dus dan kun je hem beter even afzetten (niet vergeten weer aan te doen na de tijd).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Owja, ik strijk op zolder... zal er aan denken bij het ophangen! thanx!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik kan je enkel nog een tip geven dat je hem niet pal boven bepaalde punten moet hangen waar je bijvoorbeeld altijd strijkt of andere dingen doet die veel warmte afgeven." Ja maar dan sluit je net de bekende gevaarlijke bronnen uit. Stel je vergeet je strijkijzer even?
Misschien de melder een halve meter hoger hangen bij jouw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet, want dan zou ik hem op de vloer van onze slaapkamer moeten bevestigen want hij hangt al aan het plafond ;-) Mijn strijkpunt was net toevallig ook het -ongeveer- beste punt voor de rookmelder, al had die evt. nog wel een meter verder gekund. Dus als ik dit van tevoren geweten had dan hadden we dat ook wel gedaan, dat bedoelde ik ;-)
Combinatie van hitte/rook en koolmonoxide melder is gewenst.
Plaatsing is bij ons, op advies van de brandweer.!

In het trapgat op de begane grond, eerste en tweede verdieping.
Niet op de slaapkamers, dan is de melding te laat.
Woonkamer,
Keuken maar dan ver weg bij het kook gedeelte, (reageert dan op koken en braden.)
Ruimte waar de was en droogmachine staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan een hittemelder heb je niet zoveel thuis!
Hang rookmelders in alle slaapkamers, in de woonkamer, en als het kan ook op de gang/hal.
En hoeveel? Een per vertrek dat kan worden afgesloten met een deur. Zelfs als deze altijd openstaat, want de rook wil dan vaak niet zomaar de deur passeren.

Helemaal mooi is het, als deze brandmelders met elkaar in verbinding staan, zodat ze allemaal tegelijk af kunnen gaan, maar dit is wel lastiger aanleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rookmelder (soms brandmelder genoemd) is een apparaat dat alarm slaat na detectie van rookdeeltjes , die kunnen wijzen op een (beginnende) brand.

Er zijn twee types hittemelders. het ene type geeft een melding als de omgevingstemperatuur boven een vooraf ingestelde waarde komt. De grens ligt vaak rond 60°C omdat deze temperatuur onder normale omstandigheden meestal niet gehaald wordt en in geval van brand al spoedig overtroffen wordt.
Het andere type registreert de snelheid waarmee de temperatuur verandert. Dit wordt elektronisch gemeten en is voor de melder een indicatie om in alarm te gaan.
Vanwege hun eenvoud zijn hittemelders goedkoop. Nadeel is dat ze relatief laat alarm slaan.

Rookmelders slaan dus eerder alarm en zijn om die reden te verkiezen boven hittemelders.

Belangrijk is dat de rookmelder de rook signaleert in het allervroegste stadium, en zo veel mogelijk voordat de vluchtroute (gang, hal, overloop) vol staat met rook. De rookmelder moet dus niet te ver van de brand verwijderd
zijn. Maar om het alarmsignaal te kunnen horen, ook ’s nachts tijdens diepe slaap, moet de melder tevens niet te ver van de slaapkamer zijn verwijderd.
Welke plek in jouw huis het meest geschikt is, is dus voor ons moeilijk te bepalen.

Vaak zijn is één beneden in de hal en in één in het trapgat van de bovenverdieping een goede plaats. Maar of dat voor jou ook zo is, kun je zelf het beste beoordelen.

Voor meer informatie over plaatsen van rookmelders: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanx, helder!
Het meest veilig is natuurlijk in iedere kamer een rookmelder te hangen (behalve de badkamer). Een rookmelder meld gelijk bij rook, hitte komt wat later pas wanneer de brand al gemiddeld groot is en je veel minder tijd hebt om je wong veilig te kunnen verlaten.
Nooit een combi melder van rook/koolmonoxide ophangen.
De domste uitvinding ooit. Waar hang je dat ding dan. Koolmonoxide daalt juist naar de vloer, heb je de melder aan het plafond hangen ben je dus allang dood bij een koolmonoxide melding. Zet je de melder op de vloer dan ben je bij brand allang dood wanneer je melder afgaat omdat rook altijd eerst naar boven gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
ehh... waarom daalt koolmonoxide naar de vloer?? Van kooldioxide kan ik me dat voorstellen, maar koolmonoxide?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fout!! -1
Je moet de melders hangen op punten waar je zo snel mogelijk gealarmeerd wordt. Op de bovenverdieping is dit in de regel bij het trapgat. Als je alleen een rookmelder in je slaapkamer hangt, wordt je pas gealarmeerd op het moment dat de rook al in je slaapkamer is, de gang en bovenverdieping staan dan waarschijnlijk al vol rook. Verder moet je kijken waar het het meest brandgevaarlijk is, je moet altijd een rookmelder in de buurt van je wasdroger hangen, omdat dit een van de apparaten is waardoor het gemakkelijkste brand veroorzaakt wordt (stof in combinatie met hitte), tweede is de t.v. (behalve de nieuwe LCD- en plasmaschermen) zeker wanneer hij veel op standby staat en ten derde in de keuken. Dus zorg dat je in de buurt van deze bronnen een rookmelder hebt hangen. In de keuken is een blusdeken ook erg handig. NB. de brandweer kan hele goede tips geven als het gaat om de plaatsen waar je de melders het beste op kan hangen. In onze gemeente komen ze kosteloos bij je langs om tips te geven, ze kijken naar je thuissituatie. Dan weet je in ieder geval zeker dat je niks over het hoofd ziet. Je kunt het altijd eens navragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je tips!