Wat is de beste nacht-temperatuur voor je VC?

N.a.v. een andere vraag hieronder. Als je hem te hoog zet dan verbruikt hij 's nachts onnodig energie, maar is het niet zo dat als je hem te laag zet dat hij dan 's morgens meer energie nodig heeft om het huis warm te stoken?

Wij hebben hem 's nachts zelf altijd op 17 graden staan.

Toegevoegd na 4 minuten:
CV moet het zijn...

Toegevoegd na 6 minuten:
2e toevoeging: we hebben altijd op gaskachels gestookt hier en nog niet zo lang Centrale Verwarming. Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ventrale Cerwarming?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whah! CV bedoel ik natuurlijk. Jammer dat er al op geantwoord is, anders zou ik hem nog even verwijderen en opnieuw stellen :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VC, Victor Charlie, Việt Cộng, heb je een vietnamtrauma?

Het beste antwoord

Ligt er eigenlijk meer aan wat voor ketel je hebt. Pompt deze continu of slaat de pomp ook af als de cv de temperatuur heeft bereikt?
Als je pomp afslaat heb je al een andere temperatuur nodig dan wanneer deze door pompt. Immers, stromend water zal minder snel bevriezen. Voor komende nacht ;-)
Hetzelfde geldt ook voor alle ruimtes in je huis, als de pomp door pompt zal de cv langer warmte afgeven dan wanneer de pomp afslaat. Omdat water in beweging de warmte meer af geeft.
Dus.... Pomtie of pomptie niet ;-)

Staat de temperatuur ingesteld op 80 graden en verlaag je dit naar 65 graden dan zal het meestal zo een 10 minuten opwarmtijd schelen. Maar dit is ook maar een gemiddelde. Als je CV dus 3 keer een kwartier stookt snachts is het dus voordeliger deze laag te zetten.

Dit zou je kunnen controleren door eens op te blijven haha. Of door de gasmeter eens goed in de gaten te houden. Schrijf de stand op als je naar bed gaat en nadat je 's ochtend je huis weer op temperatuur hebt. En doe dit meerdere keren. om tot een beter gemiddelde te komen. (Wel even de weerberichten goed bijhouden dat er niet tussen de verschillende soorten tests erg veel temperatuur verschil zit).
Test dit dan met de temp laag in de nacht of de temp op 17 zoals je nu doet. Je zal dan wel even verschillende dingen moeten laten wellicht. Zoals douchen en dergelijken wat de gasmeter beïnvloed.

Omdat elk huis anders is lijkt me dit de beste testmethode om achter het antwoord van je vraag te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Owja, je eigen comfort gevoel is ook wel belangrijk. Wakker worden in een huis van 14 graden bijvoorbeeld vind je wellicht niet echt leuk ;-)
Geen idee of je een tijdklok op de CV hebt.....

Toegevoegd na 6 minuten:
Niet geheel duidelijk misschien maar ik maak ook nog onderscheid tussen twee soorten temperatuur instellingen. Die van de ketel (het opwarmen van het water) en die van de temperatuur instelling in je huiskamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Wordt over het algemeen geadviseerd om de nacht temperatuur op 16- 17 graden te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij staat hier ook op 17 graden,want anders blijft hij s'morgens aanslaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al een aantal keren aan de orde geweest hier.
Het antwoord is simpel: Elke calorie die je verstookt kost geld.
Als er geen gevaar is dat er iets bevriest en als we het niet hebben over comfort als je opstaat, dan is helemaal uitzetten gewoon het goedkoopst. Laat je niet in de war brengen door mensen die zeker weten dat het goedkoper is om 's nachts door te stoken.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is dat we dat hier dus (nog) niet weten, zie 2e toevoeging. Het laten aanleggen was al een flinke kostenpost, dus laten bevriezen en de daaropvolgende kosten gaat ons budget te boven. Daarentegen: dat doet bijbetalen aan de gasrekening ook.
AWM
14 jaar geleden
Als je vreest dat de zaak bevriest, zul je de temperatuur op een graad of 5 moeten instellen. En dan telt ook nog mee of de temperatuur in andere ruimtes toch niet te laag gaat worden.
rebecca
14 jaar geleden
dat is wel erg laag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Klopt.
Zie ook: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Verwarmen
VC (Venture Capital) blijft het best bewaard bij een temperatuur tussen de 18 en 20 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mijn cv monteur 5 graden lager dan dat je hem overdag hebt staan.
Dit noemt hij praktijk ervaring.
Ik zet hem s,nachts op 17.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als je geld teveel hebt, moet je dat vooral doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mensen die hele dagen thuis zijn,ik ben dit niet.
maar dan is het beter de hele dag en nacht gewoon op 20.
stook je het voordeligst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eef, ik moet zeggen dat die 'praktijkervaring' ook altijd niet alles zegt. Wij hebben nog niet zo heel lang CV en volgens de installateur waren we in de bijkeuken maar een radiatorplaat nodig voor iets wat hij zij wat voor deze ruimte geschikt was. Helaas is en blijft het koud daar, hoever we de radiator ook opendraaien. Ook hebben we zeker driekwart jaar last gehad van hinderlijk getikker en zelfs knallen in de radiatorbuizen. Zo erg dat we er midden in de nacht van wakker werden. Zelfs nadat we een aantal malen de monteur erbij hadden gehad, ontlucht hadden tot we erbij neervielen bleef het doorgaan. Het hield eindelijk op toen mijn man vorige maand een stuk karton heeft gedrukt tussen de bevestiging van de plaat en de muur van èèn van de radiatoren. En dat voor een bedrag van ruim 6500 euro, dus die 'expertise' zou ik niet al teveel op uit doen als ik jou was. Maar heb jij hem echt dag en nacht op 20 graden staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan vergeet ik nog te melden dat ze bij het bevestigen van de radiatorplaten dwars door een waterleiding hebben geboord waardoor de vloerbedekking en vooral de onderplaten in de kamer flinke schade hebben opgelopen. Bij het verhaal wat wij daarvan gingen halen vonden zij het 'nog wel meevallen', maar inmiddels zitten we nog wel met een bobbel in de vloer waar het destijds is ondergelopen. En dit was een erkend bedrijf die ook voor de woningbouwvereniging in onze gemeente en omstreken werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik schrijf als ik hele dagen thuis zou zijn,maar dat ben ik niet.
S,nachts gewoon op 17 en als ik s,avons thuis kom gaat hij op 22 graden.
Alleen de woonkamer,keuken,en de gang en douche,de rest heb ik bijna nooit aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou een lekker bedrijf dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daarom zeg ik het ook even, dat een 'erkend' bedrijf altijd niet alles zegt of de wijsheid in pacht heeft blijkbaar.
Zet de kamerthermostaat overdag op een temperatuur die u behaaglijk vindt. De nachttemperatuur kunt u het beste instellen op een temperatuurstand, zodat de kachel in normale omstandigheden net niet aangaat. Denk aan een stand in het voor of najaar. Dat zal vermoedelijk 15 graden zijn. Als het dan in de winter kouder wordt zal de kachel s'nacht wel aan gaan. Zo bouwt u een stooklijn op die het beste bij u past.
U zult waarschijnlijk een rendements cv ketel hebben laten ophangen voor het comfort. Ik zou die lekker gebruiken ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je verbruikt echt niet minder energie als je een hogere temperatuur instelt. Wel kan het gebeuren, dat het dan 's-morgens langer duurt voor alles warm is, omdat ook de vloer, muren, meubilair e.d. verder afkoelen.

Als jij dan van nijd de kachel op 25°C zet, ja, dan gebruik je meer energie ;-)

Ik heb lekker vloerverwarming. Die kun je niet uitzetten, en het duurt ook heel lang voor een temperatuurwijziging voelbaar is. Wel lekker warm, overal in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Meander;

Voor elk huis, elke CV-installatie en elke persoon is het antwoord hier anders op. Probeer uit te vinden wat jij 's ochtends een prettige temperatuur vindt en hoelang het duurt voor deze wordt bereikt en stem daar de nachttemperatuur op af. Te laag en het duurt te lang voor het 's ochtends behaaglijk is, te hoog en de CV verbruikt tijdens de nacht onnodig gas. In een modern, goed geïsloeerd huis maakt het weinig uit: onze (modern huis van vier jaar oud) gaat om 23u30 naar de nachtstand van 15 graden, maar dan is zelfs na de koude nachten van deze week de temperatuur hooguit een graad of anderhalf gedaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo koud als voor jou nog acceptabel is terwijl je in bed ligt... dat is de beste temperatuur voor de nacht.
En als je een tijdgeregelde thermostaat hebt, dan kan je uitproberen hoe laat je de temperatuur weer moet opschroeven om het acceptabel te hebben op het moment dat je het bed uit komt... Meestal is dat een uur van te voren, dan is het nog niet helemaal warm maar al wel een heel stuk op weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Slimme thermostaten weten hoe lang het duurt om het huis op te warmen. Ze zorgen ervoor dat het behaaglijk is als je opstaat..
"Het is een misverstand dat de nachttemperatuur niet te laag mag worden, omdat opwarmen in de ochtend veel extra energie zou kosten. Zet de thermostaat dus op tijd laag; het liefst al een uur voordat u gaat slapen of de deur uit gaat."