Als ik de kraan met warm water open zet, wordt de straal kleiner op het moment dat het water warm is. Waarom is dit?

Bij koud water blijft de straal wel gewoon even hard, maar bij het warme water wordt de straal gereduceerd tot een klein stroompje water. Ik moet de kraan altijd nog iets verder open draaien om een harde straal warm water te krijgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
8.2K

Het beste antwoord

Dit komt door drukverlies in kleinere leidingen.
De kraan zit eerst dicht en heeft de maximale druk, dan draaie je hem open en krijg je die volledige druk. Echter is nu de hoogste druk eraf en wordt de straal kleiner. Dit effect is bij de warmwater kraan aanwezig omdat de leidingen 9 van de 10 keer kleiner zijn dan bij de koudwater leidingen. Het effect is dus eerder merkbaar. Maar ook de koude kraan verliest wat aan druk, maar omdat de straal dus veel groter is merk je dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Omdat je geiser maar een bepaalde hoeveelheid water kan opwarmen. Een keukengeiser geeft een kleiner stroompje dan een badgeiser. Een boiler geeft nog weer een grotere stroom. En een combiketel ook. Maar over het algemeen nooit zoveel als het koude water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de manier waarop de waterstroom in de kraan wordt afgesloten.

Zodra het warme water de kraan (bij de knop) bereikt, zet het gedeelte tussen de knop en het rubber meer uit dan de rest van de kraan. Daardoor wordt het afsluitrubber een beetje dichtgedrukt, net alsof je de kraan een beetje dichtdraait.
Cryofiel