Hoe voorkom ik zwarte vlekken bij het gummen?

Ik werk nog graag met mijn papieren agendaatje. Gewoon met potlood de afspraken, activiteiten en verjaardagen erin zetten. Gummen wanneer iets verandert. Vind ik georganiseerder dan een organiser.

Probleem: als ik iets uitgum, ontstaan vaak zwarte vlekken. Kan ik best overheen schrijven hoor, maar het ziet er gewoon lelijk uit.

Komen die zwarte vlekken door het soort potlood, door de soort gum, of door mijn manier van gummen?

Hoe kan ik "schoon" gummen, dus zonder vlekken en strepen te maken?

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik gebruik een fijnschrijfpotlood van Pentel, 0,5 mm, waar ik niet hard op duw.

De gum is een Läufer SW 0240, maar die is al wat ouder.

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wonen
12.6K

Het beste antwoord

Het is toch zo simpel. Ik heb een paar jaar op de academie gezeten, dus geloof me maar.

Koop een goed stuk gum (blokgum), krijtwit van kleur en niet te hard.
Het soort potlood dat je gebruikt maakt absoluut niet uit. Ieder gummetje wordt vies. Hier komt de oplossing:

Iedere keer voor je het gum gebruikt strijk je het schoon aan de onderkant van je houten tafel. (Doe alsof je een stukje van de onderkant van de tafel uitveegt.) Je hebt dan een plek die niet meer vervuild is met het uitgeveegde potlood van de vorige keer en je bladzijde blijft hagelwit. Vraag op de kunstacademie maar na. Voor potloodwerk doet iedereen het zo. Probleem opgelost.
Ivana
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je toon komt, eerlijk gezegd, wat arrogant over. Desondanks denk ik dat je inhoudelijk gelijk hebt, en dat je tip goed werkt (heb het al een paar keer in de praktijk gebracht). Verder heb ik door te proberen gemerkt dat je veel minder vlekken krijgt als je kleine stukjes tegelijk gumt. Dus niet met een paar gumstreken proberen een heel groot vlak te gummen dat behoorlijk vol staat met potloodschrijfsels.

Andere antwoorden (9)

Door een zachte vlakgum te gebruiken, dan heb je het minste last....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat helpt is een gum van wat betere kwaliteit gebruiken(dus niet het vieze dingetje achterop je potlood), en daar héél zachtjes mee over het papier te wrijven.
Veel mensen drukken veel te hard met een gum op het papier, dat werkt strepen in de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een andere kleur dan Zwart te gebruiken...Rood Bijvoorbeeld.. dan krijg je Rode vlekken;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk doordat je een slechte kwaliteit gum hebt. Die achterop potloden zitten zijn over het algemeen heel erg slecht, en veel losse gummen zijn ook niet al te best. Vooral zwarte en gekleurde zijn meestal niet goed, de betere zijn in mijn ervaring altijd gebroken wit. Als je in een teken- en verfwinkel zo'n goede gum koopt, is het probleem weg. Kost misschien 2 of 3 euro, maar dan heb je meer dan een jaar een vlekvrije agenda, dat is het wel waard denk ik.

De manier van gummen heeft vooral invloed op het papier, wordt het papier korrelig, komen er allemaal stukjes vanaf, dan gum je te hard (of gebruik je papier dat niet tegen gummen kan). Wat zachter gummen, en zorgen dat het papier en de gum niet nat zijn, is dan de oplossing. Zwarte vlekken veroorzaak je volgens mij niet door je manier van gummen.

Als je extreem donker potlood gebruikt: 6B ofzo, dan zouden misschien de vlekken ook daardoor kunnen komen. Die heel donkere stof, is wel moeilijker weg te krijgen dan lichtere.
En als je kleurpotloden gebruikt, dat krijgen gummen vaak ook slecht weg, dus dat zou wel mee kunnen spelen. Altijd een gewoon 'grijs' potlood gebruiken (en dus niet een grijs kleurpotlood!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nogal wat verschil in het soort gummen, maar ook van potloden.
Bij een goede boekhandel kunnen ze jouw adviseren.
Wat ik heb begrepen is het gebruik van een zachte potlood en een echte gum noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste ervaringen heb ik met 'kneedgum', dat je in een teken- of kunstschilderwinkel kunt krijgen. Verder een niet te hard potlood gebruiken : HB of B of hooguit B2 is het beste om uitgegumd te worden. Hardere potloden (H) schrijven welliswaar mooi dun, maar je drukt er onwillekeurig ook harder op, om leesbaar te schrijven, en daardoor moet je dan ook weer harder gummen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zit het probleem in het potlood dat je gebruikt. De stiften worden gemaakt van o.a. grafiet en klei. Zachte potloden bevatten veel grafiet en vlekken dus snel, terwijl harde potloden meer klei bevatten en dus minder snel zullen vlekken. Je kunt de hardheid aflezen aan de nummering: 'H' staat voor 'Hard', 'B' staat voor 'Black' (zacht). Het nummer dat erachter staat geeft de gradatie van hard- en zachtheid aan, hoe hoger het nummer, des te harder/zachter het potlood. Dus H2, H3, B2, B3 etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Vaak worden gummetjes ook vies. In ieder geval een goede kwaliteit gum te gebruiken en als ze vies zijn eerst op een ander wit papier gummen om de meeste vlekken er weer af te halen. Dan met een schoon stukje gaan gummen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pastelkrijt is te gummen en te vervagen.
Met potlood en pastelkrijt op zwart papier werken is best fijn, want je tekent als het ware met licht. Schaduw is er al en je werkt van donker naar licht. Pastelkrijt is te gummen en te vervagen, maar is vooral geschikt voor de grotere oppervlakken. Als je het met een stukje wc-papier verspreidt, wordt het vager en door het met je vingers in te wrijven maak je de kleur dieper. Het teveel aan krijt buiten de lijntjes gum je steeds weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Euh... pastelkrijt en potlood op zwart papier  --  wat heeft dat met mijn agenda te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gekleurde mening van je mr. babyfaced