Hoe komt het dat als het vriest er zogenaamde bloemen op de ramen verschijnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Het beste antwoord

Water kristalliseerd bij voorkeur in een zeshoekvorm. Dit is het meest efficient qua 'stapelen'.

Water kristalliseerd het makkelijkste aan aandere kristallen (Dus 2 wateratomen in de ucht kristalliseren niet makkelijk samen, maar als er een beginnetje is gaat het beter).

Onderaan het raam is het het eerste koud genoeg voor kristallisatie. Daarom begint aan de onderkant de vorming van kristallen, die naar boven toe 'aangroeien, in zeshoekspatronen. Doordaat het kristallisatie process op basis van bestaande kristallen gebeurd, EN dit process niet in recht lijnen maar onder hoeken van 60 graden gebeurd, krijg je van die mooie waaier vormen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Condenswater sublimeert op de ruit en groeit volgens dendrieten uit tot wat wij zeggen dat het bloemen zijn, dis is helemaal niet, zijn geen bloemen, maar kristallen van water...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft te maken met rijping. De waterdamp (gasvormig) wordt door de kou omgezet in ijs (vaste vorm) Dat proces heet rijping.

dit zegt wikipedia er over:

Normaal gaat de overgang gas naar vast in twee stappen. Eerst condenseert het gas zodat het een vloeistof wordt die hierna kan stollen, maar de vloeistoffase komt dus niet om de hoek kijken bij rijpen. Bij rijpen moet veel energie worden afgevoerd omdat de wild en vrij bewegende moleculen in een gas allemaal netjes in een rooster moeten worden gestopt waarbij ze alleen nog maar trillen. Dit gebeurt bijvoorbeeld op een koud raam als er ijsbloemen ontstaan. Deze zijn ontstaan uit waterdamp door rijping.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn voor de vrouwen des Huizes.Ik kreeg nooit een bloemetje van mijn man en op een keer begon ik erover,het toeval wilde dat er bloemen op de ramen stonden van de vorst,dus hij zegt: Nou..kijk eens...een heel raam vol bloemen!