Zijn er nadelen van een houtkachel op te noemen?

ik heb er 1.
maar zijn er tegenwoordig ook tegenstanders van?
ik let alleen wel op dingen zoals verf en vies stinkende
onderdelen mee verbranden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Het beste antwoord

Als je een niet te grote kachel hebt (zoals de meeste mensen) en het hout droog is (liefst 2 jaar) kan je een redelijk goede verbranding hebben.
Als er voor iedere boom die je verbrandt ook weer een wordt gepoot kan het nog best meevallen allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Veel roet in de kamer, en jaarlijks de pijp laten vegen. En elke zondag met een bijltje het bos in, ook een nadeel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontzettend slecht voor het milieu. Waanzinnig veel CO2 uitstoot ten opzichte van bijvoorbeeld gas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve het lage nuttig rendement, en de uitstoot, is een houtkachel ook gevaarlijk voor kleine kinderen. Zorg voor een goede afscherming.
jc54
14 jaar geleden
Er is niet zoveel mis met een houtkachel, mits deze en het rookkanaal goed worden onderhouden.
Wij hebben (in mijn ouderlijk huis) jaren geleden een flinke schoorsteenbrand gehad door slecht onderhoud van het kanaal... bovenverdieping uitgebrand.
Andere nadelen zijn zoals genoemd: roetaanslag, stank, hout halen en meer schoonmaakwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een nadeel is dat ding vreet hout, je blijft het hout maar aanslepen en het vliegt er doorheen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet persé waar, de Duitsers en de Oostenrijkers bouwen de zg tegelkachels, waarmee ze hun hele huis verwarmen en die zijn zo goed gebouwd dat ze minimaal hout verbruiken en maximaal rendement halen.
Mijn buurman heeft er een mijn andere buurman heeft er een en mijn overbuurman heeft er een, en wij hebben de
stank. We kunnen in najaar, winter en vroege voorjaar
nooit een raam open laten doe je dat wel dan stinkt je
hele huis naar brandlucht. Dit is nadeel ! Niet voor je zelf
maar voor je buurman. Nog een nadeel voor je buurman,
die zit je lekker in de tuin op een mooie zomerdag en poltseling word je opgeschrikt door het oorverdovende
geluid van een moterzaag. Dit gebeurt niet eenmaal maar tientallen keren in de zomermaanden. Dan vult mijn buurman zijn hout voorraad aan. Dit is ook een nadeel voor je zelf, veel werk en gesjouw met hout. Zorg voor een
goed rook afvoerkanaal. Als ik bij mijn buurman op bezoek ben geweest stinken mijn kleren naar brandlucht, maar het is er wel lekker warm ! meestal tussen de 25 en 30
graden. Het is maar waarvan je houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nadeel is dat veel mensen alles in de kachel gooien omdat ze denken een 'alles-brander' te hebben. Dan stinkt het verschrikkelijk en hebben je buren er enorme last van. Doe er goed gedroogd hout in dan valt het wat mee.
Wij hebben de open haard verbouwd en een gashaard ingezet. Gemakkelijker en een schonere verbranding, sfeer en niet de stank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nadeel van een houtkachel zijn,
Je hept er veel werk mee
Het stinkt in huis
Het is gevaarlijk ( vonken )
Je kan je er makkelijk aan branden (kinderen )