Kan ik een rookmelder ophangen in een huis waar gewoon gerookt wordt?

n.a.v. al die vragen over brand en rookmelders ben ik hier wel benieuwd naar... Als er in huis gerookt word kan ik dan wel een gewone rookmelder in huis ophangen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
58.8K
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoezo "waar gewoon gerookt wordt"? Ik heb een huis "waar gewoon niet gerookt wordt".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat maakt het nou uit of ik er neer zet "gewoon"?
Tis toch een gewoonte!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon en gewoonte zijn 2 verschillende dingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeikerd

Het beste antwoord

Een rookmelder kan inderdaad wel afgaan van sigarettenrook, maar dan moet die rook er ongeveer direct ingeblazen worden. Wij hebben dit op een cursus voor bedrijfshulpverleners uitgeprobeerd.

Rookmelders Nu schrijft hierover:
"Mensen die roken denken vaak dat rookmelders voor hen niet geschikt zijn. Niets is minder waar. Als u maar niet direct onder de rookmelder rookt, heeft u geen last van ‘vals alarm’.
De gang, hal, zolder of overloop zijn vaak de meest aangewezen plekken voor rookmelders; niet echt de plekken waar u van uw sigaret zou willen genieten".

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, dat kan... Ook zonder dat ie afgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan,ik heb in verschillende huizen verschillende rookmelders gehad(d.w.z. zowel op het stroomnet aangesloten als op batterijen) en bij beide kon ik gewoon roken zonder dat hij afgaat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker ga er alleen niet onder staan roken dan gaat hij wel af dat hebben mijn man en ik gebrobeerd hij ging alleen ongeveer 5 mijn later af

Toegevoegd na 56 seconden:
je mag alleen hopen dat het met een brand niet zolang duurt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor deze vraag moet ik technisch worden.

Plaats geen optische rookmelders.

Je kan hier alleen optische/thermische rookmelders hangen. Dus rook en hitte.

Dus in leken taal: plaats alleen speciale rookmelders, niet de gewone.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rookmelders (optische rookmelders) zullen in de regel niet snel in alarm gaan door sigarettenrook. Maar er is wel een beperking in de levensduur, want de rook vervuilt het systeem van de rookmelder waardoor de melder steeds sneller in alarm zal komen.

Eventjes als principe: de rookmelder heeft een lichtbron en een ontvanger, en door de hoeveelheid rook die tussen lichtbron en ontvanger komt (dus door de verduistering) gaat de melder in alarm. Als dus de lichtbron of ontvanger een beetje vervuilen door rookneerslag, dan wordt de melder kritischer en zal die bij minder rook al in alarm gaan.
Sigarenrook verduistert meer dan sigarettenrook. Dus als opa op visite komt met een dikke sigaar, dan kan het opeens zijn dat de melder begint te loeien op een gezellig moment na het eten.

En dan nog een mogelijke oorzaak van een ongewenst alarm: als je bijv. gaat boren in steen of beton, en fijn boorstof zweeft in de rookmelder, kan het ook zomaar gebeuren dat de rookmelder in alarm gaat.

Maar het antwoord op je vraag is: ja.
itsme
14 jaar geleden
Ja hoor.
Waarom niet?
De rookmelder gaat pas in alarm bij voldoende rookvorming. De rookmelder
moet zich binnen een afstand van 7,5 mtr. van de brandhaard bevinden
om snel in alarm te kunnen gaan. Installeer de rookmelder zodanig
dat de melder door het hele huis te horen is. Eén enkele rookmelder zal
enige bescherming geven als de melder correct geïnstalleerd is, maar voor
de meeste woningen zijn meer rookmelders vereist. Zo bent u er zeker van
dat een betrouwbare en tijdige melding wordt gegeven. Als vuistregel
wordt voor woningen aanbevolen per verdieping minstens 1 rookmelder te
plaatsen. Voor een verhoogde veiligheid is het raadzaam rookmelders te
koppelen: bij het ontstaan van brand ergens in de woning gaan alle rookmelders
af waardoor de alarmering van de bewoners optimaal is.