Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar hang ik een rookmelder als er een trapgat is?

Ik heb al rookmelders in de belangrijkste vertrekken. Nu wil ik ook een rookmelder monteren in de hal/gang.

Daar bevindt zich echter een open trapgat. Bij brand zal dat trapgat de rook "opzuigen". Ik wil niet dat de rookmelder niet afgaat doordat alle rook er ruim omheen wordt gezogen.

Dus: waar hang ik mijn rookmelder in de hal/gang met open trapgat? Ver van het trapgat, aan het plafond dichtbij het trapgat, aan de zijmuur /in/ het trapgat, of aan het vertikale stuk muur, niet zichtbaar op de foto, zeg maar "boven" de naad in het plafond die je linksboven ziet?

Oranje laken hangt er normaal gesproken niet!!!

Ter info:
--  Voordeur bevindt zich direct achter de fotograaf.
--  Deur die je links ziet is van trapkast.
--  Deur onder de klok gaat naar keuken.
--  Direct rechts van keukendeur is deur naar woonkamer.
--  Woonkamer loopt van voor (naast fotograaf) tot
     achter (naast keuken).

(Deze vraag is gesteld n.a.v.
http://www.goeievraag.nl/vraag/rookmelder.34205 , maar deze vraag is specifieker omdat ik al rookmelders heb.)

Toegevoegd na 17 minuten:
--  Tegen de linkermuur, net buiten beeld, zit de meterkast.

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wonen
21.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zet de rookmelder maar gewoon midden in het plafond, tientallen centimeters verwijderd van het trapgat. Het is niet zinvol om hem vlak bij het trapgat te zetten, want rook die door de rookmelder heen trekt, zal de rookmelder niet in alarm brengen.
Een rookmelder gaat in alarm van rook die er in gaat en daarbinnen de zaak verduistert.
(Lees meer...)
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Rechts van het trapgat, daar zal de rook als eerste de weg omhoog zoeken, ervanuitgaande dat eventuele brand niet bij de voordeur begint.

Toegevoegd na 4 minuten:
bij de zwarte stip zeg maar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, op één van de twee plaatsen.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
??? Ik noem vier mogelijke plaatsen, en dat zijn nog niet alle mogelijkheden...
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, ik had je plaatje nog niet gezien. Dat verscheen pas toen ik een paar minuten later de pagina opnieuw bekeek. Nu is het me duidelijk wat je bedoelt. Dank voor je antwoord!
Als dat rechts de enige deur is dan zou ik de rookmelder rechts vlak voordat het trapgat begint. Anders net nadat het trapgat begonnen is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de brandhaard in acht nemen. Bij de voordeur zal er waarschijnlijk geen brandhaard ontstaan. Dus eventuele brandhaarden komen uit de ruimte zelf of uit de aangrenzende ruimten. Ik zou de rookmelder naast het trapgat plaatsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tips van de brandweer;
- in de gang of ruimte tussen keuken en woonkamer
- op elke verdieping in huis
- altijd aan het plafond
- en meer dan 50 cm van de zijmuur en hoeken van een vertrek
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem hangen waar je er bij kunt,
Ik had ongeveer 2 weken geleden dat hij s`nachts om 03:06 af ging en bij ons hing hij boven het trapgat en kon er mooi nie bij toen heb ik de vloertrekker uit de badkamer gepakt en er af geramt tja wat moet je als je maar 1.60 groot bent
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding