Hoe lang duurt het voordat een composteerbare folie gecomposteerd is?

Ik ontving een tijdschrift in "composteerbare" folie. Hoe lang duurt het voordat zoiets afgebroken is als ik het in mijn tuin begraaf?

(Ik woon in Amsterdam, waar geen GFT scheiding is)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.5K

Het beste antwoord

Langer dan twaalf weken. Het is niet geschikt voor begraven in je tuin.

"Composteerbare verpakkingen breken alleen af onder specifieke voorwaarden zoals een vrij hoge temperatuur en luchtvochtigheid. Aan deze voorwaarden wordt voldaan in een commerciële composteerinstallatie, maar in de tuin of in de berm doet de verpakking er lang over om te vergaan.

Verpakkingen die composteerbaar zijn dragen het Kiemplantlogo. Een van de criteria is dat het product binnen twaalf weken voor 95 procent gedesintegreerd en afgebroken moet zijn onder gecontroleerde composteringsomstandigheden, zoals in een commerciële composteerinstallatie. Het logo komt onder meer voor op verpakkingen van biologische producten.

OK compost is een Belgisch logo, dat soms ook in Nederland voorkomt. Het heeft dezelfde betekenis als het Kiemplantlogo"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de regel is dat binnen 12 weken omgezet in CO2 en water, maar het is een beetje afhankelijk van het type. Voor veel leesvoer hierover zie de bron.

Toegevoegd na 10 uur:
ah, ik zie het ook n.a.v. de reactie (en het antwoord) van Ruth, ik was te snel met mijn conclusie en dus met mijn antwoord. Niet begraven in je tuin derhalve, maar exporteren naar een stad met GFT afval inname... Of stoom door je composthoop leiden.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit geldt niet voor begraven in je tuin, maar voor afbreken in een speciale composteerinstallatie.
De vraag naar composteerbare voedselverpakkingen is de afgelopen jarensterk gestegen in Nederland en de rest van West-Europa. Dit komt mededoordat een aantal vooraanstaande retailers hun ‘biologisch’voedselassortiment zijn gaan verpakken in dit soort meer duurzameverpakkingen. Composteerbare voedselverpakkingen worden als duurzaamgezien omdat ze enerzijds zijn gemaakt op basis van agrogrondstoffen. Datmaakt dat de producten niet bijdragen aan de uitstoot van het broeikasgasCO2. Anderzijds zijn deze verpakkingen duurzaam omdat ze samen met devoedselresten gecomposteerd kunnen worden.Op het gebied van composteerbare verpakkingen heeft NederlandEuropees gezien een zeer sterke positie. Het kennisinstituut Agrotechnology &Food Innovations (A&F) heeft daar aan bijgedragen door samen met haarklanten al meer dan een decennium te werken aan nieuwe composteerbareverpakkingsmaterialen. Het Ministerie van LNV speelt daarbij een belangrijkestimulerende rol. A&F heeft zich ook sterk ingezet voor realiseren van deinmiddels geaccepteerde Europese norm voor composteerbareverpakkingsmaterialen (EN 13432). De verwachting is dat de vraag met name in Nederland in deaankomende jaren nog verder zal toenemen, mede als gevolg van de opstapel staande officiële acceptatie in de GFT afvalstroom van dit soortproducten. De eerste geaccrediteerde producten werden per 1 september2003 officieel geaccepteerd. Andere producten zoals groente envleesverpakkingen worden geaccepteerd nadat de consument voldoende opde hoogte is gebracht.