Is het slecht voor geverfde muren als je natte kleren op de chauffage/verwarming legt ?

Zijn er nadelen voor het huis aan verbonden bv schimmels die kunnen optreden of andere zaken ?

14 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Antwoorden (4)

Het is slecht voor het vochtgehalte in huis. Dat is kleren drogen altijd, of je het nu op de verwarming of zo aan een lijntje hangt, er komt gewoon heel veel vocht uit. Hoe slecht dat voor je muren is, hangt af van de vochtbestendigheid van de muren.
Als je echter tijdens en een paar uur na het drogen een raampje open zet voor de ventilatie, zul je er iet snel last van hebben. Alleen moet je dan niet je kachel te hoog zetten natuurlijk, want dan stook je voor de straat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook niet altijd waar dat het slecht is voor het vochtgehalte in huis. Veel huizen hebben tegenwoordig zulke isolering en afzuigsystemen dat de lucht juist te droog is.
Als je de ramen open zet om te luchten zal de verwarming langer heet moeten zijn om je huis warm te houden, hierdoor versnel je het vervuilingseffect nog eens sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom hangt mijn was ook altijd buiten, en tussen half oktober en half februari - als het buiten 'écht niet droogt -
in de droogtrommel. Maar als je beiden niet hebt, en je moet wel in huis drogen, is dat echt vrijwel altijd slecht voor je huis op de lange duur. Hoewel er i de jaren 90 inderdaad over-geisoleerde huizen zij gebouwd ; die moet je sowieso dag en nacht ventileren.
Ik heb trouwens overdag echt de kachel nog niet aan hoor, het is nog ruim tien graden buiten joh !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom zei ik ook al, het algehele klimaat in je huis is belangrijk. Anders kunnen we geeneens een goed antwoord geven op de vraag. Een te droog huis is ook niet gezond. Als je huis erg nat is kan je beter 's winters wel de ramen openzetten, want droge lucht van buiten vervangt dan de vochtige lucht. Droge lucht kost weer minder energie om te verwarmen.
Maar zo kunnen we wel aan de gang blijven natuurlijk.
On topic: Je muren worden er vuiler van.
Altijd, ook op alle andere materialen op de muur. Het verdampen van vocht uit de natte kleding stijgt op, in het opstijgen neemt het stof uit de lucht op. De minuscule druppeltjes slaan dan neer op de muur en zetten daar dus ook het stofdeeltje af.
Muren vervuilen sowieso al bij warmtebronnen, maar met veel vocht erbij versnel je dit proces.
Tevens is er een kleine kans op schimmels maar dit ligt meer in de strekking van het klimaat en hoe schoon je kleding normaliter is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het klimaat bedoel ik dus het algehele klimaat in je huis mee. Erg droog, normaal of al reeds vochtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schone of vuile kleren hebben helemaal niets met schimmelvorming te maken.
Schimmels zijn in de vorm van sporen altijd en overal aanwezig en wachten alleen op een geschikte plek om te kunnen groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schimmels beginnen als sporen. Deze kunnen met kleding de woning in gedragen worden. Als je 2 dagen dezelfde kleding aan hebt en veelvuldig in het bos bezig bent kun je nogal wat sporen meenemen. In de vochtige en warme omgeving kunnen deze weer uitgroeien tot volwassen schimmels. Dus dat kan wel degelijk in mijn optiek. Volgens de ggd is dit ook zo, dus dan zal t wel.
helemaal mee eens! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een normaal modern huis is de luchtvochtigheid veel te laag!
Dus een beetje extra vocht is alleen maar goed voor onze gezondheid!
Zelf heb ik jaren lang en tropisch zeeaquarium gehad, daar moest ik iedere week bijna 2 emmers water bij doen om de verdamping te compeseren, zoveel water kwam er dus iedere week mijn kamer in.
Nooit heb ik enige schimmel gezien.
Luchtvochtigheid kan je eenvoudig meten, dan zal je zien dat het drogen van natte kleren amper invloed heeft op de luchtvochtigheid.
Wel kan er bij slechte of geen issolatie van een koude buitenmuur, condens ontstaan en dus schimmel!
Dat is natuurlijk wel ongezond.