Hoe kun je het beste een huis verkopen zonder een makelaar in te schakelen?

Ik ben benieuwd naar manieren om je huis onder de aandacht te brengen wanneer je geen makelaar in de arm neemt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Het beste antwoord

Laat een reclamevliegtuigje vliegen met je adres en te koop. Doe dat tijdens de Sinterklaasintocht.

Eigenlijk bedoel ik te zeggen, dat je je moet onderscheiden van de rest van de verkopers. Zorg dat je tekst, waar je hem dan ook plaatst, orgineel en verrassend is.

Als je kijkers hebt, ga er dan niet bij staan om allerlei zaken aan te prijzen. Mensen hebben hun eigen systeem om zaken op te lossen. Als jij verrukt bent van de kinderkamer, omdat er zo'n leuke speelhoek in zit, wordt het misschien in de nieuwe situatie wel een kantoor. Stoor je evenmin aan negatieve uitlatingen, want al doet het zeer dat ze de kleur van je kamermuur afgrijselijk vinden, het heeft niets met de verkoop te maken.

Vertel eerlijk dat potentieële kopers het beste een bouwtechnisch onderzoek kunnen laten verrichten. Dan lopen ze niet met dichte ogen in mankementen die jij en zij niet van je huis kennen. Wees eerlijk over de zaken die niet aan het huis deugen, bij voorbeeld een lekkende dakgoot.

Ruim je huis op en zorg dat het "neutraal" wordt, dan kunnen mensen zich beter verplaatsen in hun eigen leefsituatie in het aangeboden huis.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heleboel goede antwoorden op deze vraag. Maar dit antwoord geeft de meeste verschillende kanten van het probleem aandacht. Bedankt!

Andere antwoorden (10)

Je kunt je huis altijd zelf aanbieden, bv in de krant, in het plaatselijke blaadje, op marktplaats, etc. Zorg er gewoon voor dat je weet wat je huis waard is en dat je goed onderhandelt over de prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn veel makelaars die aan gratis waardebepalingen doen.
Hier zou je gebruik van kunnen maken om een goede schatting van je verkoop prijs te bepalen.
Verder kun je gebruik maken van diverse gratis adverteer site's(hier maken prof. makelaars zelf ook gebruik van..)
helaas kun je niet op funda terrecht,maar met een beetje moeite kun je je wel registreren bij jasmijn.jaap.nl(inlog site voor jaap.nl gebruikers..)
zaak is om een geschikte verkopende partij te vinden,als die eenmaal gevonden is kun je de onderhandelingen waarschijnlijk zelf ook wel af,de aankopende partij zal ong. 10% van de verkoop prijs afwillen,dit is bijna standaart,het ligt aan jou vervolgens hoe snel je je huis wilt verkopen..toch raadt ik altijd aan om toch deskundig advies van een lokale makelaar te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zit er bij de gratiswaardebepaling wel een voorwaarde aan verbonden dat bij verkoop en/of aanbieden voor verkoop je wel wat moet afdragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee niet in alle gevallen,dus gewoon ff goed zoeken en de voorwaarden lezen,dan hoeft dit niet het geval te zijn..
Je kan het altijd "via via" proberen. Dus zoveel mogelijk mensen laten weten dat je je huis verkoopt (collega's, familie, vrienden en kennissen, sportclub, enz.).
Zo ben ik ook aan mijn huis gekomen en we hebben het zonder makelaar gedaan. Dat scheelt behoorlijk in de kosten. Dan kan je daar weer leuk een bankstel of iets anders voor in de plaats kopen. Ik zou het als ik jou was in ieder geval proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je huis op marktplaats aanbieden, telegraaf, advertenties winkels. En op internet.

Zie 2 bronnen hieronder, waar je rekening mee moet houden.Foto's, prijs, onderhandeling enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Zorg dat je huis er pico bello uitziet en stel een goede , scherpe prijs, waarmee je je concurrentiepositie verstevigt en je onderscheidt van omliggende, gelijkwaardige huizen
- Zet je huis op Funda, Marktplaats, locale krantjes etc.
- Vertel iedereen die je kent of tegenkomt dat je huis te koop staat

Wij hebben tot nu toe alle huizen zelf ge-en verkocht zonder makelaar, alleen deze keer hebben we voor de zekerheid wel een makelaar genomen, omdat de huizenmarkt wat lastiger was of althans, leek door alle media-aandacht. Binnen een week was het verkocht. We zullen echter nooit weten of dat zonder makelaar ook gelukt was.

Ook voor aankopen heb je geen makelaar nodig, al is het misschien wel verstandig om (even) lid te worden van de Vereniging Eigen Huis ; die kunnen je alles vertellen (brochures, internet) wat je moet weten rondom de aankoop van een nieuw huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op makelaarsland kun je het geheel zelf doen, maar kun je toch op funda komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Vereniging Eigen Huis geeft een boekje uit dat heet 'Huis verkopen'. Volgens informatie op hun website:

Zelf of via een makelaar? Wat moet u uitzoeken, wat moet u weten en wat moet er in de koopovereenkomst staan? Dit en nog veel meer informatie over het verkopen van uw huis vindt u in het boek Huis verkopen.

Het is te leen in de openbare bibliotheek of te bestellen bij de boekhandel of bij Eigen Huis.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1982 heb ik zelf mijn huis verkocht door een zelf gemaakt bord in mijn tuin te zetten met de tekst: TE KOOP en mijn telefoonnummer. Kort na plaatsing reed er een politieagent langs wiens zoon een huis zocht. Bingo dus; ik had het in no time verkocht zonder kosten voor makelaars en advertenties. In 1988 heb ik mijn appartement in een grote stad verkocht door een kleine annonce in een huis-aan-huisblad te zetten. Ook heel gauw verkocht. Maar of het in deze tijden van recessie nog zo gemakkelijk gaat weet ik niet. Veel succes met de verkoop.
14 jaar geleden
Advertentie in de krant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op www.ikbenzelfmakelaar.nl kun je met een beetje begeleiding alles zelf doen. Je krijgt volgens mij ook een startpakketje met spullen en tips die je nodig hebt.