Maakt het uit op wiens naam je het huis zet zodra je samen gaat wonen en een huis huurt? Wat zijn de consequenties als je relatie breekt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Het beste antwoord

Als je een huis huurt kan je het huis het beste op beide namen laten zetten. Dan heeft niemand de mogelijkheid om de ander "eruit te gooien". Mocht je toch het huis op 1 naam hebben staan, moet degene op wiens naam het huis NIET staat, minimaal 2 jaar op dat adres wonen om niet eruit te kunnen worden gezet door de "hoofdhuurder".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wanneer het huis dat jullie huren op naam van je vriendin staat en de relatie over is dan mag jij opkrassen. Het is niet zo dat als jullie een bepaalde tijd hebben samengewoond dat de huur dan ineens ook op jouw naam staat...

Bij de hypotheek is dit iets anders. Want je zou op termijn kunnen besluiten om de hypotheek te splitsen met een notariële akte. Dan zijn jullie allebei voor 50% eigenaar en allebei voor 50% verantwoordelijk voor de hypotheek. Echter wanneer de relatie verbroken wordt en je dan ex-vriendin weigert om haar deel te betalen dan komt de bank toch bij die kip uit die de meeste veren heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je kan het dus wel op beide namen zetten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een huurhuis kan dit afhankelijk van de woningbouwvereniging alleen als jullie samen iets nieuws gaan huren. Maar uitgesloten is het absoluut niet... Bij trouwen onder gemeenschap van goederen gaat dit automatisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na 2 jaar kan je als medebewoner die niet op het huurcontract staat niet zomaar op straat worden gezet, die persoon moet dan wel minimaal 2 jaar op het betreffende adres in de GBA moeten ingeschreven staan.
Als je het huis alleen op jouw naam huurt, en er komt iemand bij wonen, kun je die wel in laten schrijven als medebewoner. Wij moesten daar wel een paar tientjes voor betalen bij de woningbouw. Dan is diegene echter nog geen medehuurder, daarvoor moet diegene 2 jaar in dat huis wonen. Als je geen van beide doet, en degene alleen bij de gemeente geregistreerd staat op jouw adres, dan kan je diegene vragen het huis te verlaten, want jij huurt het huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verschilt per woningcorporatie. Ik heb gewoond in een studentenhuis (eigenlijk een reguliere socialehuurwoning) dat we als groep huurden van een gewone corporatie, en iedere keer als er iemand bij kwam, kon de hoofdhuurder hem/haar registreren als medehuurder, direct en zonder kosten. En toen de hoofdhuurder vertrok, konden we gewoon één van de medehuurders direct registreren als nieuwe hoofdhuurder. Dit kan niet overal, maar het is de moeite waard om het na te vragen.
Je kunt het het beste op beide namen zetten, mocht je dan onverhoopt uit elkaar gaan, dan kun je je inschrijving als woningzoekende splitsen, en heb je beide sneller kans op een andere woning. (mits je ingeschreven staat natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat er samenlevingcontracten zijn.
Deze zijn er speciaal voor, als je een koopwoning hebt of neemt, als je niet bent getrouwd.
Of dat deze ook handig of nodig is voor huurwoningen, zou je dan even moeten nalezen.
Ik heb het voor je opgezocht, misschien dat er hier het een en ander instaat wat je moet weten.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een huurwoning heb je geen samenlevingscontract nodig, je kan zonder samenlevingscontract beide namen als huurders op het huurcontract laten zetten. Ik heb het zelf ook zo gedaan, zonder samenlevingscontract in een huurhuis. Nu een huis gekocht en een samenlevingscontract afgesloten met 2 testamenten maar dat is meer met het oog op het feit dat we geen erfgenaam van elkaar waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het ooit eens gelezen van die contacten, mijn zoon en schoondochter( niet getrouwd) hebben 2 jaar geleden ook een huis gekocht , zij wisten er toen ook niet van en hebben toen ook een samenlevingscontract afgesloten.
Maar of je dat bij huurwoningen wel of niet moet doen, weet ik dus nú :-))