Zelf een aan- en uitknop maken aan je strijkijzer. Is dat verantwoord?

De stekker van mijn strijkijzer moet op een moeilijk bereikbare plaats in het stopcontact. Nog never-nooit een strijkijzer met een aan/uit-knopje gezien. Is daar een reden voor? Of kan ik er zelf gerust een schakelaar aanmaken, zonder dat ik in levensgevaar kom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Het beste antwoord

Je kunt zelf een schakelaar in het snoer monteren. Stekker eruit, snoer doorknippen, schakelaar ertussen, klaar.

Houd er wel rekening mee dat een strijkijzer *veel* stroom trekt. De schakelaar moet die stroomsterkte aankunnen!

Nadeel is dat je dan een wat zwaar obstakel in je snoer hebt. Dat is niet alleen zwaar, bij het strijken kan het achter de strijkplank blijven haken. Is dus onhandig.

Ik denk dat je beter een extra stopcontact kunt (laten) aanleggen, dat op een makkelijk bereikbare plaats zit. Ben je meteen van het probleem af.

Als kleine kinderen geen probleem zijn, kun je ook een verlengsnoer gebruiken. Het verlengsnoer zit altijd in het stopcontact. Jij doet dan de stekker van het strijkijzer in en uit de "achterkant" van het verlengsnoer.

Tenslotte heb ik wel eens gehoord dat er strijkijzers zijn die net zo werken als een elektrische waterkoker. Zet ze op de houder, en ze warmen op. Die houder zit opgebouwd op de strijkplank. Nadeel is dat ze tussendoor steeds lang genoeg op de houder moeten staan om op te warmen; een normaal strijkijzer kan verwarmen en strijken tegelijk, zo'n opzet-strijkijzer kan dat natuurlijk niet.

Ik weet niet of die dingen nog steeds bestaan.

Toegevoegd na 24 minuten:
Wat dacht je van een verlengsnoer met aan-uit-schakelaar; je schroeft en/of lijmt het einde van dat verlengsnoer vast aan de onderkant van je strijjkplank. Daar steek je de stekker van je strijkijzer in.

Met de schakelaar die aan het verlengsnoer zit (onder je strijkplank dus) kun je de stroom aan- en uitschakelen.

Zo heb je meteen wat minder last van het snoer van je strijkijzer.

Alternatief hiervoor is, zoals ik al aangaf, het einde van het verlengsnoer aan de muur te bevestigen, maar dan op een plek waar je er wél makkelijk bijkunt. Dan kan het ook zonder die schakelaar.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vermoedelijk is het missen van een aan- en uitknop gedaan uit kostenbesparing. De meeste mensen bewaren hun strijkijzer in een kast en niet op de strijkplank. In de meeste gevallen wordt deze knop dus niet gemist. Vandaar dat er geen op zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een niet te lang verlengsnoer lijkt me de beste oplossing qua prijs/kwaliteitsverhouding.
Een schakelaar in je snoer kan goed werken, maar de kans dat je het vergeet uit te schakelen of dat iemand per ongeluk de schakelaar omzet is te groot, met alle risico's van dien.
Denk dus goed na over wat er fout kan gaan, een heet strijkijzer is niet ongevaarlijk en dat zou best wel eens de reden kunnen zijn dat fabrikanten er geen schakelaar op zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet gaan prullen aan het snoer. Dat kan wel maar het lijkt me niet 100% veilig. Ik denk ook dat ze uit veiligheidsoverwegingen apparaten die veel stroom trekken niet van een aan/uit knop voorzien.
De beste oplossing is volgens mij om een verlengsnoer te kopen met daarop (dus op het verlengsnoer) een aan/uit
knop. Zo eentje als op bijgaande foto. Misschien zijn er ook wel met slechts één insteekpunt. Je bent voor een paar euro klaar en een stuk veiliger bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook en gebruik een tafelcontactdoos waar een aan-en uitschakelaar ingebouwd zit. Even aanklikken en klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Levensgevaarlijk,
Ga niet zitten knoeien aan een snoer van een strijkijzer.
zo'n aan en uitknopje zou je per ongeluk aanzetten doordat je de rand van de strijkplank raakt. Jij denkt dat ie dan uit staat maar hij blijkt nog bloedheet.
Of je staat lekker te strijken en door het zelfde voorval is ie koud. schiet ook niet op toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onverantwoord. Dan zou ik er voor kiezen om een extra wandcontctdoos te (laten) plaatsen. Denk touwens ook als er iets mis gaat dat je aan je verzekeringmaatschappij "iets uit te leggen hebt." (onzorgvuldig handelen o.i.d.). Als strijkijzerfabrikanten het nodig zouden hebben gevonden om een aan/uit knopje er op te zetten, Dan zou die er wel op zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn strijkplank heeft een snoer, dat snoer heb ik constant ingeplugd en als ik wil gaan strijken doe ik de stekker van mijn strijkijzer dus in de strijkplank. Je kunt die dingen ook los voor je strijkplank bestellen, zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op eigen risico.!
Als er wat gebeurt...