Ik kan geen Cyclaam goed houden, geeft ik te veel of juist te weinig water?

Ik heb al heel vaak een Cyclaam gekregen/gekocht.
Deze is iedere keer met 2 weken dood.
Als ik naar mijn idee normaal water geef, worden de blaadjes geel en de bloemen slap.
Geef ik minder water, komen de bloemen niet uit...
Hoe verzorg je een Cyclaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
26.2K

Het beste antwoord

Een cyclame is een lastige kamerplant want hij moet eigenlijk koel staan.
Hij heeft een knol in de grond waar hij voedsel en water in op kan slaan.
Daardoor kan hij lang zonder water.
Geef maar matig water, hij hangt zo maar niet slap!
Wel is de gekochte kwaliteit vaak erg slecht en storte ze in zodra ze in een verwarmde kamer komen.
dat kan je dan zien aan al die bloemknopjes die niet meer uit komen.
Een goede Cyclame kan maanden bloeien soms nog veel langer.
Goed uit de zon houden, wel in het volle licht zetten.
De meeste gaan dood aan te veel water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Planttype
Bloeiende bladplant, met bloemen op lange stelen.
Tot 30 cm hoog, 25 cm breed.

Water
Kluit vochtig houden, gieten op een onderschoteltje. Verminderen in de rustperiode. Matig tot hoge luchtvochtigheid.

Temperatuur
Niet winterhard. Verkiest een koele, frisse plek, `s winters 12 C. Bij grote temperatuursverschillen geleidelijk laten wennen.

Licht
Lichte plek zonder direct zonlicht. In de rustperiode iets donkerder.

Bodem
Klassieke potgrond met een deel klei of leem. In de bloei om de twee weken bemesten, tijdens de groei van knol en blad elke week. In de lente verpotten.

Vermeerderen
Zaaien, eind augustus of begin september
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef je water óp de plant of op een schoteltje waar de plant op staat? Als je namelijk op de plant water geeft kan dit rotting veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem. Heb er net weer 1 de deur uit gedaan die het ook niet overleefd heeft bij mij. Volgens mij geef ik ze te veel water. Ik giet maar 1 keer in de week en alle planten doen het verder goed bij mij, behalve de cyclaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een cyclame die het heel goed doet. Ik geef gewoon iedere 2 dagen water op een onderschoteltje in de sierpot en trek de verdorde bloemen er gewoon met een rukje uit. Ik gooi het overtollige water niet weg, dat trekt later nog wel in de plant. Eens waren alle bloemen en blaadjes verwelkt maar na een paar weken stond hij terug in bloei. Ik denk dat het grootste probleem met een cyclame de temperatuur is. Ze kunnen echt niet tegen een te warme kamer. Liefst dus ook geen zon. Succes ermee!