Waarom hebben veel mensen geen spaarrekening?

Maken hun salaris in korte tijd op. In mijn omgeving kom ik erachter dat veel mensen geen spaarrekening hebben van mijn leeftijd. Dit heb ik voor later, voor de uitzet.. een beginnend bedrag om alles op te bouwen. Maar hoe wil je dat gaan doen met 0,0 dan? Zijn ze dan zo kortzichtig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij dat doet dan ben je goed bezig,ga zo door daar zul je geen spijt van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
komt mij bekend voor 8 vd 10 collega's van mij zitten echt te wachten op hun salaris, als t salaris een dag te laat is staan ze rood.. :-s heb ik nooit begrepen. Je moet toch iets achter de hand houden. Je hebt dus groot gelijk! goed zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Cindy dat is bij ons ook het geval,en dan praat ik van een leeftijds groep van 20 tot 50 jaar,en sommigge die leven er nog heel gemakkelijk mee,het interessert ze nog niks ook.

Het beste antwoord

Het is zelfs nog erger dan dat ; ik heb wel eens de indruk dat de meerderheid tegenwoordig een négatieve spaarrekening heeft ; elke maand afbetalen voor iets dat je allang gekocht hebt. Een weer een nieuwe lening moeten afsluiten als er iets onvoorziens gebeurt.

Natuurlijk is het leven tegenwoordig best wel duur, en als je met vier kinderen moet rondkomen van één minimum salaris of minder, kan ik me voorstellen dat je er geen dikke spaarrekening op nahoudt. Maar het gaat ook om mensen die modaal of ruim boven modaal verdienen, en zelfs tweeverdieners, die altijd maand over hebben aan het eind van hun geld.

Voor mij is het ongebrijpelijk, maar ik denk toch dat het iets te maken heeft met het feit dat we sinds pak hem beet de jaren 60 in een maatschappij leven waarin het niet alleen niet op lijkt te kunnen, maar waarin zelf sparen voor onvoorziene omstandigheden of je oude dag ook niet meer nodig is, omdat er altijd wel ergens een potje, een verzekering, een voorziening of een instantie is om je uit de brand te helpen als je een keer pech hebt (of er een puinhoop van maakt). En is zelfs dat niet genoeg, dan heb je altijd nog Hart van Nederland of hoe heet die onzin. De teloorgang van het begrip 'eigen verantwoordelijkheid' of 'consequenties aanvaarden' , en misschien zelfs ernstiger dan dat, de devaluatie van 'eerst plicht dan genoegen' zullen zeker kunnen hebben bijgedragen aan het gebrek aan spaarzin dat de Nederlander toch zo kenmerkte.

Ik vind het wel heel leuk dat iemand van jou leeftijd het nog heeft over sparen voor de uitzet ; dat siert je, en geeft je een grotere kans het succesvol te redden als het zo ver is. Eerlijk gezegd beginnen ook heel wat starters vandaag de dag met een tophypotheek en een dikke lening er boven op ; ik zo het niemand willen aanraden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens ben ik zelf indertijd begonnen met één minimum-maandsalaris en spullen van de kraak en lege sinaasappelkistjes ; maar dat is geloof ik ook een beetje uit de mode geraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je kunt toch ook gewoon sparen op je lopende rekening je bent toch niet verplicht een spaarrekening te openen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je in mijn post kon zien staat er 'maken hun salaris in korte tijd op'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom hebben ze dus geen spaarrekening je geeft het antwoord dus al in je vraag
Omdat het een spaarrekening is.!
Mensen willen graag het geld sparen.
En als je op een spaarrekening geld spaart, ga je een contract tekenen bijvoorbeeld voor 5 jaar lang. Dat je binnen die termijn het geld niet mag opnemen.!

i.v.m noodzaak is dat misschien wel mogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is onzin. Er zijn meer dan genoeg spaarrekeningen waar je én rente krijgt én je geld meteen kan opnemen. Ik heb er in ieder geval een.
Ik denk dat deze mensen dit niet geleerd hebben in hun opvoeding, dat hun ouders het ook niet doen.
En dat ze denken: nu is nu en later zien we wel. Ze willen het geld liever nu opmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van de generatie waar sparen met de paplepel werd ingegoten,zelfs onze ouders spaarden voor ons.
vanaf mijn 14e ging ik in mijn vrije tijd al werken bij een tuinder,en die man die zei altijd tegen mij eef je moet sparen dan kun je later ook een huis kopen met grond erbij.
wij in die tijd spaarden voor een nieuwe fiets,een brommer en later het rijbewiijs.
een pc,die had je niet,en telefoontjes ook niet,maximaal een keer in de week disco.
tegenwoordig is de tijd wat anders en de jeugd heeft veel meer mogelijkheden,terwijl ik toch nog jeugd ken die wel spaart die zijn er ook nog wel.
ik zeg altijd de jeugd begint met schuld,maar dat is misschien een hele negatieven gedachte van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heel veel mensen zijn kortzichtig en sparen niet. En dan maar klagen als er iets gebeurt.
Het is toch heerlijk dat je niet eerst hoeft te gaan overwerken als je wasmachine kapot gaat, maar meteen een nieuwe kunt kopen of de oude kunt laten repareren.
Ik denk ook dat heel veel mensen het niet hebben geleerd toen ze jong waren.
Onze kinderen kregen vroeger 1 gulden zakgeld en daar moesten ze de helft van in de spaarpot doen voor "later". Natuurlijk had ik ook zelf wel 1 keer per jaar 25 gulden in die spaarpot kunnen doen, maar het leek mij heel leerzaam om ze het sparen van jongs af aan te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meesten hebben misschien wel een spaarrekening maar gebruiken deze niet, simpelweg omdat ze geen ruimte hebben om wat te sparen.
Het leven is al duur genoeg, zeker in deze tijd van crisis.