Is het nu werkelijk zo'n verkeerde tijd om te zaaien?

ik ben bij twee tuincentra geweest voor graszaad (om binnen te zaaien), maar in beide centra was de zaadafdeling opgedoekt tot het voorjaar.
je zou nu toch gewoon moeten kunnen zaaien, binnenshuis?

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
AWM
14 jaar geleden
Werk je in de Arena in Amsterdam? :))
Rieneke1
14 jaar geleden
nee antwoordman, ik ben personeel van 5 katten ;)

Het beste antwoord

Hoi Rieneke, als vervent (binnen en buiten)zaaister kan ik je zeggen dat het opkomen van sommige soorten zaad toch echt wel afhankelijk is van de zaaiperiode.

Maar jij hebt het over het binnenzaaien van gras, bedoel je hier een specifiek gras mee, bijvoorbeeld kattengras oid? Ik moet bekennen dat ik daar geen verstand van heb, maar je kan het allicht proberen via onderstaande bron.

Ikzelf probeer altijd alles uit want een zakje zaad kost niet zoveel en er zit meestal genoeg in om eerst een klein beetje te nemen om te proberen, en als dit niet lukt dan houdt je nog zat over om het wèl in de juiste zaaiperiode te zaaien. Als je wat specifieker over het gras kunt zijn wat je wilt zaaien dan wil ik je wel even helpen zoeken als je het via onderstaande bron niet kunt vinden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Je kunt overigens de kiemkracht ook controleren door een aantal zaadjes op een goed vochtig stuk keukenrol oid te strooien en warm weg te zetten. Wel zorgen dat het papier vochtig blijft en wanneer je na een paar dagen de zaadjes ziet ontkiemen dan kun je die ook gerust zaaien op een bedje van papier of watten. Net zoiets als waterkers wordt het dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wat ik altijd koop is gewoon gazonzaad hen3ette, is veel malser dan dat scherpe kattengras, wat ook nog eens duur is en snel doodgaat.
nou ja, is geen halszaak, ik wacht wel een paar maandjes.
maar ik vond het vreemd dat het niet meer te krijgen was, veel ruimte neemt het zaadhoekje niet in per slot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon gazonzaad hebben wij hier ook nog wel staan als je het wilt proberen. Het is wel sportvelden-gras-zaad, maar als je belang bij hebt dan mag je me wel even PB'en, dan stuur ik je zo even wat in een envelop. Ik wilde hier nog wat bijzeggen, maar dat doe ik even in een bewerking van mijn antwoord, dan heeft iemand anders er misschien ook nog wat aan ;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
wat lief van je hen3ette, ik stuur je een pb! :)

Andere antwoorden (6)

Gras groeit pas boven de 15 graden. Daarom kun je beter tot het voorjaar wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
zoals gezegd is het voor binnenshuis, en gezien dat ik een kleum ben, is het hier 22 graden :s
Waarschijnlijk hebben ze die ruimte nodig voor die ongelooflijke berg kerstspullen die ze weer gaan verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
de hoeveelheid kerstspullen is idd adembenemend, maar de zaadafdeling beslaat normaal gezien maar een wandje hoor :)
Nu binnenshuis gras zaaien?
Wil je andere vloerbedekking?
Of wil je het voor je kat?
Nou voor katten is er nog steeds doosjes met een speciaal soort graszaad te koop.
Tuincentrum+ dierenwinkel of bedoel je wat anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
haha ed, ik heb hier zoveel groen, daar zou gras als vloerbedekking best bij passen :D
het is idd voor de katten.
ik zaai liever mals gras dan ze de scherpe tinnef te geven wat als kattengras verkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke die scherpe tinnef is speciaal voor de kat, dat heeft ergens een voordeel.
Als mijn honden gras eten zoeken ze ook altijd scherp en hard gras uit, terwijl ze keus genoeg hebben .
Wij bekijken het met mensenogen denk ik.
Stel er maar een vraag over, er moet een goede reden zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb teveel narigheid gehoord over dat scherpe gras ed, dat het vast komt te zitten in de neus, met alle ellende van dien. maar terug naar de vraag: kan je in deze tijd van het jaar rustig zaaien binnenshuis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je kan niets zaaien omdat het te kort daglicht is.
Heel veel planten reargeren met groeien bij een bepaalde daglichtlengte.
Het is nu pas na 9 uur licht genoeg en om 16 uur alweer te donker.
En zelfs als het zaad op zou komen(b.v. tuinkers) dan gaan de jonge plantjes enorm rekken naar het licht en vallen dan om, of worden ziek.
In de natuur zelf gebeurt het soms wel, een beetje van het zaad van een plant komt soms nu al op, het grootste deel in het voorjaar en een klein beetje later.
Zo verdeelt de natuur het risico van het zaad opkomen.
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt ed, ik heb daglichtlampen hier hangen voor alle planten, die branden standaard 12 uur.
ik ga het gewoon proberen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woon je dan in een oerwoud?
Met je eigen zonnetje.
Rieneke1
14 jaar geleden
dat kan je wel stellen ed, eerste reaktie van mensen bij binnenkomst is vaak; "wowww" :)
als ik door de kamer loop moet ik duiken voor de luchtwortels her en der, overal staan en hangen planten.
heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar moet je toch weer gezond van kunnen worden.
Rieneke1
14 jaar geleden
dat lukt ook best hoor ed, ik ben goed op weg.
bedankt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf hier voelt het goed bij je, ik voel dat je blijer geworden bent, hou dat vast!
Nee het is geen verkeerde tijd om nu binnen te zaaien.

Maar het is gewoon een commerciële zet van de tuincentra om nu zaad te verkopen. De verkoop ligt nu zo laag, want er is slechts 1 klant (dat ben jij dus) in maanden tijd die graszaad wil kopen.

Daarom verkopen de supermarkten normaliter zomers ook geen pepernoten. Het is de tijd er gewoon niet voor.

Toegevoegd na 49 seconden:
Om nu dus GEEN zaad te verkopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zonder meer de verkeerde tijd Rieneke! Er is in deze tijd van het jaar geen vraag naar,dus dan is het de verkeerde tijd. Als nu iedereen opeens gras ging zaaien,ja,dan was het de goede tijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag het eens bij Welkoop,die zal het vast nog wel verkopen.Anders is er op Internet wel een site te vinden die het jou kan leveren,zoek Bakker in Hillegom eens op..Ow of bij een hoveniersbedrijf,misschien eentje bij jou in de buurt?