Ik wil een keuken kopen voor 13.900 euro (offerte prijs) Wat is een reële prijs om uiteindelijk te betalen?

Dit is exclusief plaatsingskosten van 1400 euro.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dit is inclusief, combi oven/magnetron, koelkast/vriezer, afzuiger, inductie kookplaat en tegels tegen de achterkant van de keuken.

Toegevoegd na 3 uur:
Het is wel een gerenomeerd keukenbedrijf en alles is in de offerte opgesplitst. Apparatuur, werkbladen, tegels, meubelen en acceoires.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
15.4K

Het beste antwoord

Het makkelijkst is om even te kijken hoe de offerte opgedeeld is.

Op de apparatuur zul je namelijk weinig winst kunnen boeken, aangezien het keuken bedrijf zelf hier weinig speling in heeft.

De echte winst is te boeken op het blad, de kastjes, en de plaatsingskosten.

Zoeken even uit wat de kosten hiervan zijn, vraag desnoots of hij de offerte verder op wil splitsen. Dan kun je met een goed argument komen, en een redelijk tegenbod.

De verhalen die ik hierboven lees, over plaatsingskosten etc. is nonsence. Als hij deze netjes appart afprijst is er niks mis mee.

Wat belangrijk is bij dit soort onderhandelingen is dat je een duidelijke strategie hebt, een duidelijke lijn.
En dat je laat merken dat je weet waar je het overhebt, en dat je aan een bepaald budget vastzit.

Zo kun je beginnen door te zeggen dat het voorgestelde bedrag ruim boven je budget zit, maar dat je graag wel deze keuken wil hebben.
En dat je weet dat de keukenleverancier wienig speling heeft op de apparaten, dus wat kan hij doen in de overige onderdelen? Heeft hij nog andere goedkopere, waar je misshcien ook tevreden mee bent? Etc en dan moet je het uitbouwen, en proberen dingen toe tevoegen tegen een betere prijs.

Mensen die zeggen dat je gewoon een tegen bod moet doen voor 50% weten niet waar ze het over hebben. Dit gaat uiteraard niet werken...

Toegevoegd na 49 seconden:
p.s. een redelijke prijs zou zo rond de 10.000 kunnen liggen. (11.000)

Toegevoegd na 30 minuten:
p.s. 2 Voor een echt goedekeuken, levering etc moet je even naar Duitsland, kuchenland nordhorn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en 25 % is niet veel, als je nagaat dat overige onderdelen soms wel 2 keer over de kop gaan. 200% dus. Ik zeg ook niet dat je niet flink moet/kan afdingen. Ik zeg alleen dat je wel een goede strategie moet hebben, en een goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt, ik heb het meegenomen in mijn onderhandeling

Andere antwoorden (7)

Afhankelijk van je onderhandel-skills kan je 25-50% van de eerste prijs weg onderhandelen. Dus 7500-10.000 moet haalbaar zijn

Toegevoegd na 8 minuten:
Huh? PLaatsingskosten? Dat is niet reeel. Je koopt een keuken, dan wordt dat ding ook geplaatst, anders gaan ze zeuren over garantie.

Ik weet niet wat voor een keuken je hebt, maar je zit wel bij een dure boer, als die bij 15.300 begint. Tenzij je een erg grote keuken hebt. Ga ook eens bij een collega kijken.

Onze keuken was maatwerk, komt van Alma Kuchen in Ahaus, waar ze veel tijd besteden aan helpen, en goed aan de prijs zijn. Onze keuken heeft 8 lopende meter werkblad met kook-schier-eiland (1.50 diep, 2m breed, ladeblokken aan beide kanten) bijbehorende kastjes, apparatuur & nog een losse wand module. Aanbod begon bij 13.000, inmeten, plaatsing & garantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is moeilijk om te beantwoorden. Is dit inclusief toestellen ? Lijkt me wel een redelijke prijs.
Kan nog veeeeeeeel duurder. Als je werkt met natuursteen bvb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je (onder)handelen? Doe gewoon een bod met 40% korting... En als ze nee zeggen loop je gewoon aan... Net als op de markt in Marrakech, gewoon aanlopen...
Moet je eens zien hoe snel dat de prijs van 13.900 euro daalt... Nu moet je niet vergeten dat ZIJ in een recessie zitten...

Succes...

Oh over die plaatsingskosten daar had ik het al helemaal niet... Dus die moet sowieso al weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hee, een andere XiniX. Een Brabander dit keer, in plaats van een Groninger.
Om te beginnen moet je de plaatsingskosten al helemaal niet betalen. Een goed bedrijf zou dit ook nooit proberen door te berekenen die plaatsen hem het liefst zelf en hebben dit in de prijs zitten. Ik heb zelf afgelopen jaar een keuken gekocht die in de eerste offerte ook 13.000 moest kosten. uiteindelijk heb ik 8900 betaald. ik moest er wel drie keer voor terug naar de keukenboer maar sneller kun je het niet verdienen. Succes !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kun je geen antwoordop geven omdat niet duidelijk is wat je krijgt voor dat geld.

Mijn keuken is van de Ikea, hout en dus niet de basic. In L vorm, 7 meter lang, volledig afgewerkt incl. keramische grote spoelbak, douchekraan, close-in boiler, incl. echt dure Siemens apparatuur gekocht op het internet (inductie / oven / vaatwasser / USA koelkast / stille afzuigkap). Kosten incl. montage door een timmerman 's avonds 8.750 Euro.

Ik koop dus NOOIT meer een keuken bij een keukenboer.

Ik had namelijk voor dezelfde ruimte, zelfde apparatuur een offerte van een keukenboer voor 23.900 Euro.

Maar goed, als je vrouw liever kookt dan 3 keer op wintersport dan sponsor de nieuwe Mercedes van de keukenboer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je incl. plaatsen op 8.000 tot 11.000 uit moet komen.
Het ligt eraan waar je het koopt, welk merk het is en of het een echte keukenzaak of een dozenschuiver is zoals keukenconcurrent.

De offerte van onze keuken is bij zo'n 5 zaken tussen de 8.000 tot 15.000 geschat.

Uitendelijk besteld voor 8900 incl. plaatsen, volledige koelkast, vaatwasser, 5 pits kookplaat, eilandschouw en een merk keuken. Voor de rest merken gebruikt als Atag en Siemens.

Het is een T-opstelling die we zelf hebben ontworpen, foto's op aanvraag ;)

Toegevoegd na 11 minuten:
We hadden ook nog in Belgie gekeken zo'n 50Km onder valkenswaard, maar dit was rond de NL prijs.

*Oh ja de combi-oven van 36L vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga zelf geen voorstel doen.

Vraag naar zijn laagste prijs en zeg dat als die je niet bevalt je weggaat.
En ga dan ook weg wat hij ook bied. Sta op en zeg dat je betere offertes heb.

Ik begon op 16.000 ex plaatsen en eindigde op 7.250 inclusief plaatsen. Hij gaf aan dat ik zo laag zat dat ik het kadootje (een koffiemachine) niet meer kon krijgen.