Waaneer en waarom is het stroom goedkoper in het weekend en s' avonds en vanaf hoelaat?

Ik woon in het Rotterdam

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.1K

Het beste antwoord

Wanneer: Buiten kantoortijden
Waarom: Zodra de grote bedrijven dicht gaan, wordt een stuk minder stroom gebruikt, en zitten energiebedrijven met een overcapaciteit, terwijl juist overdag zoveel mogelijk stroom moet worden opgewekt om aan de vraag te voldoen. Om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen overdag allerlei zware apparaten aanschakelen die ook 's avonds / uin het weekend zouden kunnen gebruiken, maken ze prijs dan iets lager, als lokkertje voor mensen om vooral 's avonds energie te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat geldt alleen maar als je in je meterkast en speciale meter hebt om het nachttarief te meten. Op vaste tijden gaat er dan en signaaltje naar de meter, die dan voor dag cq nacht gaat tellen. Het nachttarief is goedkoper, en geldt meestal van 7 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends en in het weekend. Maar het kan dus niet zomaar, je hebt er een aparte meter voor nodig.
Het beste kun je daarvoor even informeren bij het energiebedrijf, want die stelt ook de tarieven vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk een dag en nachtmeter. De nachtmeter gaat in om elf uur 's avonds tot zeven uur 's morgens. En vanaf vrijdag elf uur tot maandag ochtend zeven uur. Dus het hele weekend goedkope stroom. Vandaar dat veel mensen zondag wasdag hebben hier in Rotjeknor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat pas na 11 uur tot 7 uur en in het weekend. Dan maak je gebruik van nachttarief, en heb je een apart kastje nodig.

De meeste mensen gebruiken deze apparaten dan overdag en wordt er massaal stroom gebruikt Piekstroom.

Als je hier gebruik van maakt moet je ook zoveel mogelijk de apparatuur gebruiken want gebruik je dit dan buiten deze uren om betaal je weer meer. Dus je gebruik moet dan consequent zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou er idd rekening mee dat áls je dag en nachtstroom hebt de kosten voor de energie die je overag gebruikt hoger ligt dan bij een enkele, alleen dag meter.
Uit onderzoek is gebleken dat een gezin met kinderen niet snel voordeliger uit is omdat hier overdag toch te veel stroom gebruikt wordt, denk aan tv's, pc's ,spelletjes computers, muziek toch een extra wasje want soms redt het niet met alleen 's nachts en in het weekend. Ben je alleen of met z'n tweeen en overdag weinig thuis dan is het zeker het overwegen waard.