Zijn onze huidige huishoudelijke apparaten minder duurzaam dan +/- 30 jaar geleden?

..misschien had met toen nog niet echt de techniek en kennis in huis om de gemiddelde levensduur in te 'bakken'. En nu wel...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

Tegenwoordig zit bijna overal elektronica in en kan eerder kapot, meer kunststof materialen wat sneller afbreekt.
De kwaliteit van het materiaal is minder solide, en je kan zelfs 5 jaar garantie bijkopen terwijl dit eigenlijk niet nodig moet zijn.

Slechte kwaliteit materialen zodat de winstmarge hoger is.
Denk aan de wasmachine als bovenlader, dat ding bleef maar draaien in gezinnen en ging jaren mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is duurzamere geworden ten opzichte van 30 jaar geleden, maar minder duurzaam dan 100 jaar geleden...

30 jaar terug waren er veel wegwerpvoorwerpen, slechte kwaliteit en slecht ontworpen... Dat is nu toch anders, god zij dank.. Ze konden dat toen ook goed maken, maar niemand bekommerde er zich om, een paar merken daargelaten, maar als het kapot was, dan koop je toch een nieuwe, was het devies...

100 jaar terug moest het goed zijn van kwaliteit, men deed zo lang mogelijk met een gebruiksgoed...
en dat komt toch weer enigszins terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad zijn onze apparaten duurzamer dan die van na de oorlog. Maar... let wel op wat je koopt.
Je kan een föhn bij een goede zaak kopen, deze kost dan wat, maar je hebt wat goeds, of je koop deze bij b.v. het Kruidvat of de Action. Goedkoop, maar geen kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zulke goede duurzame en effectief grondig werkende stofzuigers als mijn opa die sins 1949 maakte heb ik inderdaad nooit meer gezien. Die van tegenwoordig maken een hoop herrie en laten een kwart liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel apparaten waren niet alleen duurzamer, ze moesten het ook zijn, omdat men geen geld had om telkens nieuwe apparaten te kopen. Nu is het bijna ondenkbaar dat iets 10 jaar mee gaat. Vaak zijn de mensen blij dat ze na 2 jaar 'eindelijk' een nieuwe GSM krijgen. De eerste iPod die het 10 jaar uithoudt moet nog ontworpen worden.

'Vroeger' loonde het zich ook veel meer om apparaten te repareren. Tegenwoordig is de reparatie vaak duurder dan nieuwkoop. Veel goedkope apparaten van nu kunnen het door de lage prijs en slechte kwaliteit ook geen 10 jaar uithouden, maar daarvoor kost een vervangend apparaat ook niet zo veel als vroeger.

Slijten doen veel apparaten nu minder, maar zijn wel gevoeliger voor andere invloeden; denk maar aan kunststof, gevoelig voor krassen en licht, maar roest niet.

Oftwel, het scheelt van apparaat tot apparaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig moet alles goedkoper geproduceerd worden en dat gaat ten koste van de kwaliteit.
Mijn moeder had net naar haar trouwen een keukemachine (van Bosch geloof ik). Die heeft ze 40 jaar gebruikt voordat die mankementen vertoonde.
Ze heeft nu een nieuwe, maar ik zie deze het geen 40 jaar volhouden.