Hoe krijgt een pinda voeding tijdens de groei?

Bijvoorbeeld de doppinda. De pinda zit los in de dop. Hoe kan deze dan voeding krijgen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
1K

Het beste antwoord

De pinda (Arachis hypogaea), ook: aardnoot, grondnoot, olienoot of apennoot is ondanks die naam geen noot in botanische zin, maar de vrucht van een tot de vlinderbloemenfamilie (Leguminosae oftewel Fabaceae) behorende plant. Zoals bij andere planten bevindt de bloem zich bovengronds, en daaruit ontwikkelt zich na bevruchting een peul met meestal twee zaden. Daarna ondergaat de vrucht een bijzondere ontwikkeling: de stengel waaraan de peul groeit wordt langer en boort zich in de grond. Onder de grond rijpt de vrucht en gaat vervolgens, onder natuurlijke omstandigheden, over tot ontkieming.
In september en oktober worden de pindaplanten geoogst, waarna ze met de pinda's omhoog gelegd worden om te drogen. Uitgegraven pinda's bevatten 25-50% vocht en moeten indrogen tot 10% of minder voordat ze opgeslagen kunnen worden.

Ongebrande (rauwe) pinda's kunnen gepeld en gegeten worden. Voor menselijke consumptie is het echter gebruikelijk de pinda's eerst te branden. In de winter kunnen ze ongepeld gebruikt worden om aan een snoer te rijgen voor de vogels.

Tijdens dit hele proces verdwijnt de vaste stof die de zaden omhult.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De pinda zelf ís de voeding. Dat is waarom noten een zo hoge voedingswaarde hebben, ze zitten ermee volgestopt. Als je een pinda openmaakt, de twee helften van elkaar haalt zie je bovenin een heel klein soort puntje; dat is het echte zaadje. De rest van de pinda is voeding voor het zaadje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De manier waarop pinda's groeien is heel bijzonder. Eerst groeit hij tot ongeveer 50 centimeter. Dan gaat hij bloeien. Hij krijgt kleine, gele bloemetjes. Uit elk bloemetje komt een steeltje. Die steeltjes buigen om en groeien dan de grond in. In de grond groeien aan elk steeltje 2 of 3 pinda-doppen. In die pinda-doppen zitten al pinda’s. Het duurt dan nog 2 maanden voor ze groot zijn. Zodra de plant boven de grond uitgebloeid is, en zeg maar dood gaat, dan zijn de pinda’s onder de grond rijp. hierdoor worden ze dus gevoed van binnenuit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De pinda (Arachis hypogaea), ook: aardnoot, grondnoot, olienoot of apennoot is ondanks die naam geen noot in botanische zin, maar de vrucht van een tot de vlinderbloemenfamilie (Leguminosae oftewel Fabaceae) behorende plant. Zoals bij andere planten bevindt de bloem zich bovengronds, en daaruit ontwikkelt zich na bevruchting een peul met meestal twee zaden. Daarna ondergaat de vrucht een bijzondere ontwikkeling: de stengel waaraan de peul groeit wordt langer en boort zich in de grond. Onder de grond rijpt de vrucht en gaat vervolgens, onder natuurlijke omstandigheden, over tot ontkieming.

Via een stengel onder de grond dus.