Essent benaderd nu de klant, omdat ze hun eigen systeem niet meer begrijpen?

Het moet echt niet gekker worden bij essent...

Omdat ik in het verleden niet nader te specificeren problemen heb gehad met essent. En ik om toekomstige problemen te voorkomen op iedere ? van de maand automatisch geld naar de rekening van essent laat storten onder vermelding van klantnummer etc. Word ik vandaag dus voor de zoveelste keer door essent benaderd om dit per automatische incasso te laten doen...

De reden dat ik nu dus werd gebeld is het volgende: Omdat men heeft geconstateerd dat ik op de ? van de maand geld over maak. En zij liever enkele dagen daarvoor per automatische incasso incasseren. Kreeg ik dus een hele preek. Want dit kon toch echt niet...

Op mijn vraag of er achterstand was. Kreeg ik nee als antwoord. En op de vraag of dat ik steeds na de vervaldatum betaalde kreeg ik nee als antwoord. Waarna de hele preek opnieuw begon. Op mijn vraag of dat de dame in kwestie het systeem van essent wel begreep. Kreeg ik wederom een nee als antwoord...

Ben ik nu echt een uitzondering. Of zijn er meerdere mensen door essent benaderd, omdat zij hun eigen systeem niet meer begrijpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frans bauer zegt: neem de Nederlandse energie maatschappij !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daardoor zijn oa de problemen met essent mee begonnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was maar geintje , dus ik snap jou reactie niet :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het is precies zo als ik gereageerd heb...

Het beste antwoord

Hoe herkenbaar! Wij hebben welliswaar geen essent, maar Eneco, en die snappen hun eigen systeem ook voor geen meter. We gingen over van handmatig overmaken, naar automatische incasso.... Nu drie maanden later is het voor de eerste keer goed gegaan!
Om gek van te worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De beleidsmaker van Essent begrijpen hun systeem prima. Zij willen hun debiteuren gelijktijdig laten betalen, zodat ze op 1 bepaald moment in de maand al hun inkomsten binnenkrijgen. In deze tijd is het aantrekken van kort vreemd vermogen niet zo gemakkelijk als het voorheen was, waardoor ze op deze manier hun financiele huishouding wat constanter word. Net als werknemers van een bedrijf, die het fijn vinden om op de 24ste hun volledige salaris te krijgen, zegmaar.

Het probleem ontstaat echter wanneer deze doelen gerealiseerd moeten worden. De strategische plannen (het ontvangen van de meeste inkomsten op een bepaalde datum) moeten vertaald worden naar strategische plannen (het benaderen van de klant om deze te overtuigen op ? te betalen). Hierna moeten medewerkers op uitvoerend niveau (in het callcentre) geinstueerd worden. Deze medewerkers krijgen hun belscript voorgelegd met de daarbijhorende argumenten.

Klanten willen geen dingen veranderen die nu prima gaan. En aangezien de callcente medewerker de klant moet overtuigen, maar deze ook te vriend wil blijven, ontstaan de problemen. De medewerker wil eigenlijk helemaal niet zeggen dat jij moet betalen wanneer hij dat wil, want hij deelt niet in de mening van de beleidsmakers. Het boeit hem eigenlijk niet. Daardoor begrijpt hij het eigenlijk ook niet.

Het zal dan ook niet lang duren voordat essent een andere aanpak zal gaan hanteren. De demming circle (plan, do, check, act) zal zich net zo lang herhalen totdat iedereen op datum x betaald. Of tot essent opgeeft..

Toegevoegd na 3 minuten:
De strategische plannen worden vertaald naar tactische plannen. ipv strategische plannen naar strategische plannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was niet echt van plan om van de huidige betalingen af te wijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. En waarschijnlijk vele met jou...
Ze willen nu graag dat je vooraf betaald. Dat was vroeger niet zo. Die dame in kwestie kan waarschijnlijk niet overweg de computersystemen van Essent, omdat die software te star is of omdat ze te weinig van 'computers' weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die dame had net zoals bij de meeste call centers het IQ van een TFT-scherm...
Ik denk dat Essent prima hun systeem begrijpt. Ze willen zo veel mogelijk automatiseren en als mensen zelf geld gaan overmaken moet er dus iemand handmatig naar kijken. Dat is lastig, maar bijzonder klantonvriendelijk dat ze jou daar lastig mee vallen.

Het zou netter zijn als ze je aanboden om per incasso te betalen met een korting in het vooruitzicht en verder het erbij te laten als je dat niet wilt. Ik vond je tegenvragen wel adrem.

Je zou met je klacht echter veel beter bij Essent zelf terecht moeten kunnen of via Radar (ik meen dat ze deze praktijken ook graag willen weten), Kassa (bestaat dat nog?) of de consumentenbond. Het gaat namelijk over een essentiele vrijheid: Mag ene bedrijf eisen dat zij bepalen hoe je betaald en weigeren als je het geld zelf op tijd over maakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is het heel simpel. Op dit moment ben ik er als ondernemer nog niet zeker van dat er voldoende saldo is op ? van de maand en wel op ? van de maand. Dus gaat er al een X-aantal maanden één en hetzelfde bedrag op ? van de maand naar essent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap precies wat je bedoelt en waarom je het geld overmaakt op de datum die jou het beste uitkomt. Ik snap ook de Essent medewerker die het graag geautomatiseerd ziet. En ik ben het met je eens dat jij de keuze moet hebben in automatische incasso of op een andere manier betalen. Daarom gaf ik ook in mijn antwoord de suggestie dit aan te kaarten bij Tros Radar. Er staat me iets bij dat bedrijven niet alleen een incasso mogen afdwingen zonder dat er andere mogelijkheden geboden worden.