Hoe ver ga je in het scheiden van afval?

Kennissen van ons peuteren nog het aluminium binnengedeelte uit de melkpakken om te scheiden. Ik doe best wel aan afvalscheiding, zoals gft, plastic, glas, papier en blik, maar om nu lege melk of sappakken uit elkaar te peuteren gaat mij persoonlijk toch wel wat ver. Of kan het nòg gekker?

Toegevoegd na 3 minuten:
Niet per definitie 'gekker', maar nog fanatieker... (weet zo niet hoe ik het noemen moet).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/scheid-afval.9865
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps. Had wel gezien dat de vraag : Scheid je je afval? bestond, maar niet dat ze erbij vroeg: Of, hoever ga jij hier in mee?
Maar ik laat hem zelf toch staan omdat ik wel benieuwd ben wat anderen hiervan vinden, want ik vindt het niet echt precies dezelfde vraag. Mits hij door de mods verwijderd wordt natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien helpt het om eens een excursie te maken samen met die kennissen naar het afvalverwerkingsbedrijf.
Dan weten jullie beiden wat goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

Het zinvolle van afvalscheiding zit in de recycling. Zonder dat kan je het net zo goed allemaal bij elkaar laten. Afvalscheiding en recycling is een proces dat alleen maar compleet functioneert als alle elementen in de keten hieraan meewerken en compleet zijn toegerust om dit te gaan uitvoeren.
Als je een nieuw gedeelte wilt invoeren, zal dat altijd geleidelijk gaan. Zoals bijvoorbeeld de plastic recycling die onlangs is opgestart. In de verwerking gaat echt niet vanaf dag 1 alles zoals het gepland is om na jaren uiteindelijk te gaan werken. Er is een overgangsperiode waarin de mensen gevraagd wordt om al zelf te gaan scheiden, de logistiek wordt op touw gezet om de nieuw erbij gekomen afvalsoort te gaan verzamelen en ophalen, de fabrieken worden gebouwd en/of uitgebreid om het gescheiden ingezamelde afval te gaan verwerken.
Vrijkomende hoeveelheid afval is niet altijd precies evenveel als de capaciteit van de betreffende verwerkers, en daarom krijg je aan het eind van de keten toch soms weer een menging van afvalstromen die eerst gescheiden zijn geweest.

Hoe ver moet je daar nu zelf in gaan... ik denk dat je moet streven naar het juist inkopen van de spullen, daarmee scoor je veel beter dan met het, met veel moeite, uit elkaar peuteren van een verpakking. Want als je dat uit elkaar gaat halen, maak je het eerst ook nog eens extra schoon, heb je extra (warm)waterverbruik, etc. De toegevoegde waarde is marginaal of misschien wel negatief als je ook het waterverbruik meerekent.
Veel beter is het als de specifieke pakken (compleet) apart worden ingezameld, dan kan er in een procesmatige verwerking gebruik gemaakt worden van juist deze stoffen.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gewoon normaal scheiden zoals ze van je vragen. De sappakken uit elkaar peuteren is onzin want deze worden apart ingezameld, en tijdens het verwerken raken deze delen los en worden weer gesorteerd.

Ik denk dat ze dan echt doorslaan. En het zichzelf vreselijk moeilijk maken. De andere kant ze kopen deze pakken en weten van te voren dat er aluminium in zit en het er toch uit te peuteren.

Ik verzamel het allemaal apart maar daar blijft het bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me geen woning herinneren, waar ik min of meer gedwongen werd om mijn afval te scheiden...

Daarnaast kom ik i.v.m. mijn bedrijfsactieviteiten nog wel eens bij de vuilverbranding. En hier worden hele colones kraakwagens vol gescheiden afval gedumpt. Dus ik vraag me na al die jaren nog steeds af wat het nut hiervan is. En dan heb ik het hier gewoon over die kraakwagens die het zogenoemde 'gescheiden huisafval' ophalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist dat zie je goed ,en dat gebeurt hier ook.als het plastic hier per 1 januarie ingezameld wordt,dan gaat het verzamelde plastic naar Duitsland waar het gewoon verbrand wordt,omdat hier geen capasiteit genoeg is om het te verwerken.plus1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En anders gaat het wel naar Polen, ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je plastic gaat inzamelen, scheelt dat een heleboel in je grijze container en hoef je deze minder vaak aan de weg te zetten en dat scheelt ook weer. Ik merk daardoor dat ik de container veel minder aan de weg hoeft te zetten en dat scheelt weer.
Iedere keer als ik de container aan de weg zet,dan kost dat mij 3,40 euro per ledeging,dus daar gaat echt zo weinig mogelijk in want niet aan de weg zetten is in dit geval geld verdienen,dus je gaat automatisch wel goed scheiden.maar tot een bepaalde hoogte,ken mensen die alle potjes nog eens gaan uitspoelen en met melk en yoghurtpakken ook zo,en als je dan alle waterverlies telt,dan ben je weer terug bij af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm..

- Recyclebaar plastic apart
- Chemisch apart
- Groen op de composthoop voor de tuin
- papier apart
- Karton apart
- restafval bij de restafval

Het uit elkaar peuteren van pakken ed is niet nodig. Daar is de recycling installatie nl op ingesteld dat dat aan elkaar verklaafd zit, en ze hebben daar stoombaden voor die eea uit elkaar weken.

Hoe beter alle items apart ingestuurd worden, des te bruikbaarder wordt het recycle-product.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de antwoorden lees zijn ze in veel delen van het land verder met afvalscheiding dan hier.
We hebben een bak voor groen,eentje voor rest en sinds kort èèn voor papier.
Glas kan in de glasbak en van oude kleren maak ik poetslappen die na gebruik toch bij het restafval komen.
Plastic en blik moet bij de rest,anders kun je het niet kwijt.
O ja,chemisch afval kun je ook nog apart inleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga niet tot het bot, maar wat eenvoudig te scheiden is, scheidt ik ; glas, papier, GFT, plastic (tengewoordig met die grote oranje containers; scheelt een halve kliko in de twee weken !!), metaal, grof vuil scheid ik allemaal.

Maar ik ga niet de sappakken ontdoen van hun aluminium zodat het papier apart kan, ik haal niet de thee uit de theezakjes voor op de composthoop en het labeltje in het oud papier, en ik schud niet de vloeibaar geworden sla of komkommer uit het plastic zakje als ik die vergeten ben in de groentela. Ook peuter ik de etiketten niet van de glazen potten en gaan de deksels niet bij het metaal. Maar verder voor zover dat goed te doen is scheid ik zo veel mogelijk.