Is asbest laten verwijderen heel erg duur of valt dat nog mee?

Het is gebruikt als dakbeschot (of hoe zeg je dat, aan de binnenkant onder de dakpannen) bij een gemiddeld dak.

Moet ik dan denken in duizenden euro's of in de tienduizenden euro's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag je het nog zelf weghalen (wel nathouden) en in dichte zakken bij de vuilstort aanleveren? Ik meen me te herinneren dat die eternietplaten welliswaar asbest bevatten, maar niet als 'hooggevaarlijk' asbest wordt gezien... Dan kost het niet zoveel, maar ik ken de huidige regelingen en mogelijkheden niet.

Het beste antwoord

Asbest werd op twee manieren toegepast:hechtgebonden en niet-hechtgebonden (ofwel losgebonden).

-Hechtgebonden asbest zit in asbestcementplaat, zolang deze in goede conditie is. Als de asbestvezels goed (hechtgebonden) vastzitten in het materiaal, bestaat er weinig kans dat de vezels in de lucht komen en schade veroorzaken.
-Losgebonden asbest zit in spuitasbest.

Hechtgebonden asbest mag je in de meeste gevallen zelf weghalen, maar voor het verwijderen van losgebonden asbest bent jeverplicht om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen.

Als het platen(hechtgebonden dus) zijn waar je makkelijk bij kunt, en die je gewoon kunt loschroeven van het dakbeschot kun je ze gewoon loshalen. Uiteraard moet je ze voorzichtig behandelen. (Bij breuk kunnen vezels loskomen). Vervolgens in dubbel plastic verpakken, en bij het kringloopstation aanbieden...
En als je het niet vertrouwd, kun je altijd nog de asbest folder ophalen bij het gemeentehuis/stadhuis,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Asbest werd gebruikt als brandvertrager, of brandweerder. Wanneer je asbest wilt verwijderen zijn de enige 2 keuzes die je hebt: Of je laat het zitten, waar het zit. Of je laat dit verwijderen door een gespecialiseerd en gecertificeerd bedrijf. Vooral het certificaat is belangrijk. Anders kun je achteraf nog wel eens veroordeeld worden wegens een milieu delict. En dit loopt zeer zeker in de duizenden euro's...

Het beste kun je 2 á 3 offertes opvragen om te zien wat het bedrag zal worden. Maar dat dit enkele duizenden euro's zal worden acht ik aannemelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens een offerte laten maken voor het verwijderen van zulk soort asbest. Het ging toen om een bedrag van zo'n 3000 euro. Houd dus rekening met een dure klus!
En inderdaad... laat meerdere offertes maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem eens kontakt op met je gemeente ,hier in de gemennte emmen is het aanbieden van asbest gratis .Mits goed volgens de regels verpakt .Ook heeft de gemeente stort in emmen speciaal plastic voor het asbest .Voor je eigen gezondheid eerst denken dan pas doen .