Wat kost het aan water en aan gas, om een bad vol te laten lopen?

En dan in verhouding met douchen bijvoorbeeld?

Wat zijn nou echt de dingen om energie te bezuinigen in huis? Behalve spaarlampen/LED lampen?

Toegevoegd na 40 minuten:
By the way, ik vraag dit omdat ik de eindafrekening gekregen heb en veel moet bijbetalen, dus waar kan ik op bezuinigen....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.5K

Het beste antwoord

De echte dingen om energie op te bezuinigen zijn:

douchen: spreek een tijdslimiet af die voldoende is voor het doel, maar niet overbodig om alleen maar lekker te blijven staan.
verwarming: zorg voor juiste isolatie (met name dakisolatie is erg belangrijk)
verwarm alleen de vertrekken die verwarmd moeten worden.
zorg dat de deuren van verwarmde vertrekken niet openstaan (met name deur naar de trap dicht houden).
elektrische verbruikers: zet ze helemaal uit als je ze niet gebruikt.
itsme
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Je bent de eerste die met een antwoord komt waar de vraagsteller iets aan heeft. Het is helemaal niet zo moeilijk...

Andere antwoorden (3)

Daar kom je heel simpel achter.

Zet eerst alle waterverbruikers en gasverbruikers uit. Zet desnoods de verwarming even uit - dat kan best voor een half uurtje zonder dat je het koud krijgt.

Lees dan de watermeter en de gasmeter af.

Dan laat je je bad vollopen. Meteen daarna lees je de nieuwe stand van de watermeter en je gasmeter af.

Dan ga je genieten van je bad.

Daarna kun je de getallen van elkaar aftrekken. Je weet dan precies hoeveel liter water je hebt gebruikt, en hoeveel kuub gas. Je zoekt de waterprijs en de gasprijs op bij je leveranciers, even rekenen, en ziedaar de kosten van een bad.
Cryofiel
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben nog niets wijzer geworden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het echte antwoord verschilt van bad tot bad, van douche tot douche, van gebruiker tot gebruiker (temperatuurvoorkeur, douchetijd). Daardoor is het niet mogelijk "het" antwoord te geven. Het enige dat ik kan doen, is de vraagsteller een methode geven waarmee hij zelf kan uitrekenen wat een bad kost. Heb ik zelf ook eens gedaan voor het douchen. Ik weet nu precies wat douchen mij per minuut kost.
Ik laat het aan jou, maar is zeer simpel te berekenen...

Bad... Meet de inhoud, 120 liter bijvoorbeeld... Dan het verschil in temperatuur... Dat is 50 min 20 is 30° opwarming... dus 120 liter 30° heter stoken is 120 liter maal 30 is 3.600.000 kilocalorieën... Zoek de verbrandingwaarde op van gas, deel het verlies erbij, dan kom je op een volume gas...

Douche... Laat een tijl vollopen en meet de tijd... Dan weet je hoeveel liter er per minuut hebt... Meet de temperatuur daarmee bereken je het verbruikte gas ook weer en vergelijk die twee... Bingo je weet het precies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
We willen gewoon weten hoeveel euro!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van zo veel zaken af, hoe groot is je bad, hoe heet wil je het, hoe lang sta je onder de douche... Op een generale vraag kan toch geen specifiek antwoord komen?... Bij die vraag van stil staan met een auto toen gaf ik aan dat het 3 cent per minuut kost, maar dan nog, is het een richtlijn, want met een 16 cilinder Veyron is het wel anders dan met een VW Polo... En ik vind het een onzin vraag ook nog eens... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En bedankt, vandaar al die punten van je.....blijkbaar reageer je op alle onzin vragen. By the way, ik vraag dit omdat ik de eindafrekening gekregen heben veel moet bijbetalen, dus waar kan ik op bezuinigen....
AWM
14 jaar geleden
Oké, dan wil ik weten van een bad van 250 liter die ik 45 graden celsius wil hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Japser,schot in de roos!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaf ik al aan in mijn antwoord... 250 maal (45 min 18°)... Dan krijg je de enthalpie, dat is de warmteinhoud van dat water... enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@japser... dei rekening moet je betalen... daar kom je niet onderuit... En doe zo zuinig mogelijk en laat de rekening de volgende keer veel hoger zetten, dan krijg je terug... Het is veel beter elke maand wat te veel te betalen, dan in een keer een bedrag terug te moeten betalen... en doe zo zuinig mogelijk...
AWM
14 jaar geleden
Ik wil geen enthalpie, ik wil euro's!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xixix Ja inderdaad Xinix, het is eigenlijk een soort sparen dan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@japser.. ja zo kun je het zien... Het is sparen of een incasso...
AWM
14 jaar geleden
Maar wel met een verdomd lage rentevoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman... €0,83 besparing voor een klein bad tov een lange douche, -€0,26 besparing voor een groot bad tov een korte douche... Maar dan wel rekening houden met de olieprijs van 6 juni 2008 én op zeeniveau én een buitentemperatuur van 18° celcius en uitgaande van een HR-verwarmingsketel én een koperen waterleiding met wanddikte meer dan 1,6 millimeter én overige factoren die ik hier niet verder zal noemen......
AWM
14 jaar geleden
Kijk, now we are talking!
Valt me trouwens tegen, ik dacht dat douchen veel zuiniger was. Leuk om te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik ijskoude voeten heb, duw ik wel eens de stop in mijn badkuip tijdens het douchen van ong. 3 min. Mijn bad is dan halfvol, dus voor een bad heb je ong. 1 1/2 x een douche-hoeveelheid nodig.
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar ik houd van heel lang douchen. Dure hobby zo te horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@opzoekman... Bezuinig maar eens op al die reacties LOL... Wat dat niet kost?
Met name verwarmen kost veel energie, dus de oven, warm water en vooral een waterbed zijn energievreters. Het is als gezegd, maar korter douchen helpt en minder vaak wassen ook. De was een keer niet in de droger gooien helpt ook, al zal dat lastig zijn als je het apparaat hebt staan.

Apparaten gebruiken in stand-by stand ook energie en sommigen kun je niet uitzetten. Een contactdoos met schakelaar kan dan helpen om de boel echt uit te zetten. Verwijder adapters al je ze niet gebruikt en vervang gewone lampen door spaarlampen. Slim isolatie aanbrengen werkt ook.

Wat overigens ook goed bespaart is kijken of je wel de energieaanbieder hebt die voor jou het voordeligst is. Overstappen kan soms echt interessant zijn, maar dat moet je gezien de vele negatieve verhalen, wel durven.
paulus811
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
prima +1