'Niet geschikt voor consumptie' ??

Tegenwoordig zit er in tuincentra bij vrijwel elke plant een kaartje waarop, naast de belangrijkste verzorgtips, ook vermeld staat dat de plant niet geschikt is voor consumptie.
Bij vruchtgevende planten kan ik me deze waarschuwing enigszins voorstellen.
Maar nu lees ik zelfs regelmatig op een willekeurige Sanseveria dat ik 'm niet op moet eten.

Dient de waarschuwing een hoger doel, of zijn wij nou echt zo stom dat we zonder waarschuwing onze tanden in de Ficus zouden zetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag:) Ik zie al helemaal voor me dat Theo Maassen of Javier Guzman hier een sketch over schrijven.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het erbij staat met het oog op eventuele claims. Lijkt me iets dat uit Amerika is komen overwaaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat laatste, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het er niet op staat, eet ik het rustig op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen zijn gewoon zo dom.

Net als het verhaal van die oude amerikaanse vrouw.
Ze stopte haar kat in de magnetron nadat hij nat geworden was door de regen.
(kreeg ook nog een paar miljoen).

Of ik las ergens, een man is verongelukt en stelt de fabrikant aansprakelijk omdat hij z'n cdrekje als keukentrapje gebruikte.

ja staat niet in de handleiding zei hij.

Kun je zelf ook wel bedenken denk ik dan;)
en nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee men dekt zich in van alle kanten... Dit zijn Amerikaanse invloeden...

Maar hier is dat ook zo hoor... Als er een vraag komt over gezondheid, dan is het eerste antwoord: Naar de huisarts en naar de specialist...

Je mag niet zeggen dat iemand een jointje maar eens moet proberen... En ga zo maar door... Het is overal zo aan het verworden...

Toegevoegd na 5 minuten:
Zo meteen komt op elk boek te staan, dat het niet geschikt is om in een lichaamsopening te steken, welke dan ook... Zo ver komt het nog... Read my lips...

Toegevoegd na 9 minuten:
En op elke straatsteen, dit voorwerp is niet geschikt om mee te gooien... Er staan dubbele straffen op als het naar een politieman of -auto gegooid wordt... Ga zo maar door...

WAANZIN wordt het in deze wereld... WAANZIN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo worden jouw antwoorden meestal binnen +- 1 minuut gemint? :/ Soms kan ik het nog wel begrijpen, maar hier is niets mis mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal een +1 voor je geven dutchmonique, dan is het weer goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Jonko in de brandT steekt.
AWM
14 jaar geleden
Een straatsteen is uitermate geschikt om mee te gooien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook +1 voor mij, Xinix, we leven zo langzamerhand in een waanzin-maatschappij...
Kwestie van aansprakelijkheid, of juist het voorkomen daarvan.
Als het er niet op staat, dan kan je de winkel aansprakelijk stellen voor het feit dat je niet je kleuter hebt gewaarschuwd (dat hij niet van de dieffenbachia moet eten).

Net zoals op een magnetron staat dat je niet je net gewassen konijn (flappie) erin kan zetten om zijn vacht te drogen. Enzovoort...

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps, allemaal een beetje tegelijk hetzelfde antwoord gegeven...
itsme
14 jaar geleden
Om de nering van de groenteboer te beschermen. Als iedereen maar zomaar alle planten in zijn tuin ging eten, ja, dan gaat de verkoop van de spruitjes uiteraard drastisch omlaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen tegenwoordig steeds meer exotische planten die geneeskrachtig zijn of zelfs gegeten kunnen worden.
Waarschijnlijk willen de handelaren zich tegenwoordig indekken voor e.v.t. schadeclaim's.
Dus dan maar op alle planten, nogal overdreven vind ik zelf
Er zullen wel regeltjes voor zijn en anders komen ze nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik zie in steeds meer programma's op tv dat planten gegeten worden, van de week ook al de knopjes van een bolchrysant...... misschien toch verstandig om het er op te zetten voor iedereen het gaat proberen. Viooltjes schijnen ook lekker te zijn en rozeblaadjes en ...... ik ga toch eens kijken of het daar ook op staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk om rechtzaken te voorkomen als een kind dat per ongeluk gaat opeten en doodziek raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetgeen waar ze voor waarschuwen is inderdaad dom. Wie eet er nou een plant? Aan de andere kant kun je je afvragen of de waarschuwing wel zo dom is.

Tevens zijn er genoeg planten die je wel kunt eten wat trouwens ook regelmatig voorbijkomt in tv programma's.

We leven in een schade claim wereld, en dit is daar onderdeel van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die waarschuwing is totaal nutteloos, want degenen die het wel zouden eten,kunnen nog niet lezen! Baby's en kleuters dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is nodig om de producent en handelaar te beschermen tegen mensen die denken dat alle planten eetbaar zijn,het is overgewaaid uit de VS waar overal een waarschuwing opstaat om te voorkomen dat er achteraf een claim gelegd word omdet de consument niet gewaarschuwd is dat je het prodiukt moet gebruiken waarvoor het bedoeld is en niet waarvoor het niet bedoeld is.