Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je je centrale verwarmingsinstallatie ook vorstvrij houden met ruitenwisservloeistof?

We stoken met hout. We hebben hier geen gasaansluiting dus zoeken we naar mogelijkheden om als we wat langer afwezig zijn alles toch vorstvrij te houden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Ik zou het eerder zoeken in koelvloeistof.

Ruitenwisservloeistof is niet gemaakt om warm te worden. Je weet nooit hoe de componenten zich dan zullen gedragen, welke reacties zullen optreden, welke gassen er eventueel vrij zullen komen.

Koelvloeistof is wel gemaakt om hoge temperaturen te kunnen weerstaan. Het kan ook tegen vorst.

Of de buizen van jouw verwarming tegen de koelvloeistof kunnen, is een vraag die ik aan een kenner overlaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou in elk geval de buizen isoleren. Er zijn van die manchetten in de doe-het-zelfzaak die je er zo omheen kunt vouwen. Ik heb ze zelf in de schuur en nog nooit last gehad.
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Hier in hongarije doen ze er koelvloeistof in,maar bij langere tijd van afwezig zijn ,gewoon het water eraf laten lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruitenwisservloeistof niet, maar glycol wel. Oke, glycol zit ook vaak in ruitenwisservloeistof, maar daar zit meestal ook alcohol in en dat verdampt sneller bij verwarmen en is brandbaar-> niet aan te raden voor je verwarming.

In mijn vloerverwarming zit glycol, aangezien de warmtepomp deze vloeistof met 0-4°C de grond in pompt en anders zou bevriezen. Voor de CV zou dit dus ook moeten werken. Bij twijfel en voor de juiste verhouding zou ik een verwarmingsinstallateur vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruitenwisservloeistof inderdaad niet gebruiken!
De alcohol in ruitenwisservloeistof kookt al bij zo'n 79 graden(ietsje hoger door de druk van cv installatie). Hierdoor zou het hele systeem onder veel te hoge druk komen te staan. (veel cv's stoken op 80 C)
En met het ontvlambare alcohol heb je dan een reeel ontploffingsgevaar! Bomba!

Koelvloeistof lijkt me veilig en gaat ook nog corrosie van je cv installatie tegen. De werkingstemperatuur in de warmtewisselaar (draagt de warmte over van vuur naar water) is hier wel van belang.
Beste advies is al gegeven: praat met een vakman met ervaring van houtgestookte CV.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hartstikke bedankt allemaal voor de antwoorden, nog 1 aanvullende vraag dan, is ethyleenglycol hetzelfde als glycol?
Het lijkt mij wel een goed idee, behalve dat je waarschijnlijk koelvloeistof bedoelde ipv ruitensproeiervloeistof. Het is anti-corrosief en kan tegen lage en hoge temperaturen. Het is wel aardig duur, gelet op de inhoud van een CV-installatie en de prijs van een liter koelvloeistof. De Makro heeft goedkope koelvloeistof.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bedrijf Lubron in Oosterhout houd zich bezig met waterbehandeling voor onder andere dit soort toepassingen,het is mogelijk om met behulp van chemicalien het vriespunt zo te verlagen zodat je verwarming uit kan blijven als je niet aanwezig bent,de dosering en samenstelling hangen af van de groote van de instalatie en het water waarmee de installatie gevuld is, de te gebruiken middelen hebben over het algemeen ook een beschermende werking tegen corrosie van de buizen en pompen etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding