Hoe lang overleeft een spintmijt wanneer die niet op een plant zit of kan komen?

Dit even naar aanleiding van mijn vorige vraag over spintmijt op mijn planten.

Om de potten waar ze in staan heb ik nl stoffen opgevulde hartjes met vilt geknoopt. Deze kan ik niet wassen maar nu ben ik bang dat de spintmijt ook in/op die stoffen hartjes zit en dat ik hetzelfde probleem zo weer heb wanneer ik die hartjes weer ga gebruiken.

Ik zat zelf te denken om ze een paar nachten aan de waslijn/in de mist te laten hangen of misschien in een plastic zak in de vriezer. Zou dit kunnen helpen om de evt spintmijt in de stof/vilt te doen vernietigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.2K

Antwoorden (2)

Spintmijt zit *overal*. Of het nu op hert hartje zit of niet is niet zo'n probleem> Echter, als een plant ongezond is krijgt het de kant om uit te groeien tot een plaag welke niet uit zichzelf weg gaat. Als je de planty vand e plaag ontdoet, en deze op de juiste standplaats zit (Genoeg licht voor je chrysanten, wat zon, voldoende water & niet op de toch) dan zal een enkele spintmijt geen kans hebben op de plant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spintmijt kan net zoals alle mijten erg lang overleven zonder dat er een plant in de buurt is,dus is de kans inderdaad groot dat ze vanuit je potwarmertjes weer terugkeren in de planten in de mist hangen helpt zeker niet en ook de vriezer is naar mijn mening geen goede oplossing,als je ze echt niet kunt wassen kun je ze mischien wel enkele keren stofzuigen zodat je de meeeste dieren eruit krijgt verder zou je ze in een plastic zak kunnen leggen met wat zwavel poeder,alle mijten hebben een hekel aan zwavel en de voortplanting van mijten gaat altijd hard achteruit als er zwavel in de buurt is .
zwavel is een natuurlijk mineraal.