Is dit spint, en is het nog te redden?

Zojuist zag ik bij het water geven van mijn potchrysanten (binnen) dat er een is aangetast door kleine webjes. Op internet lees ik over spint en ook hier las ik een gerelateerde vraag, maar ik heb deze chrysanten net twee weken geleden door het tuincentrum in een pot laten zetten, dus het kan niet komen door oude potgrond en ik heb er twee naast elkaar staan waarvan de 1 het wel heeft en de ander niet.

Is ie nog te redden? Want er zitten nog wel ontzettend veel knopjes in dus ik zou het erg jammer vinden om hem weg te gooien. Ik ben bang dat van een oplossing van spiritus en water de bloemen eraan gaan en andere middelen wil ik liever niet gebruiken ivm katten in huis.

Heeft iemand nog een andere oplossing?

Toegevoegd na 23 minuten:
Herstel: Ik zie net dat de andere toch ook tekenen begint te vertonen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Het beste antwoord

Van het merk Pokemon kun je staafjes kopen die je in de grond kunt steken.
Bij mij zeer effectief gebleken, alhoewel ik wel een aantal zwaar aangetaste knoppen heb weggesnoeid.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de plant 'schoonmaken' door onder de kraan te houden.
vervolgens licht vochtig houden en uiteraard de rotte delen verwijderen.
je kan eventueel besproeien met 1/2 deel water en 1/2 deel spiritus (plus een beetje afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit is spintmijt.

Er is een product 'promanal' van 'ecostyle' wat bij mijn planten 100% effectief is gebleken. Je spuit het er op en een dag later is de spint weg.

Mijn idee: Spuit je planten ermee in, en zet ze een dagje buiten bereik van de katten (BV in de garage / schuur). Haal ze dan even onder de douche door om ze af te spoelen en je bent van je probleem af.

Spint komt doordat planten zich niet prettig voelen; Heb je de kluit uit laten drogen? Of staat de plant op de tocht? Of misschien staan ze erg donker? Het weghalen van deze oorzaken zorgt ervoor dat de besmetting niet terug komt. Het zal echter je plant niet helpen als je niets eerst tegen de spint doet; Het is een hardnekkig beestje wat de plant alleen niet makkelijk kwijt raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spint is een grote (0,5 mm) geelbruine mijt. Spint leeft van plantensappen en boort met z'n snuit in het bladweefsel. Spintschade is te herkennen aan gele/witte plekken in het blad. Aan de onderzijde is dan een wit spinsel aan te treffen. Spint is heel goed te bestrijden door z'n natuurlijke vijand erop los te laten: de roofmijt. Roofmijten zijn te koop in een flesje (jawel!): Brimex, postbus 4784, 4803 ET Breda. Bestellen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je plant ook besproeien met een deel spiritus en een deel vloeibare zeep. Op de fles spiritus staat de juiste verhouding. Ik had spint op mn oleander, die zat ook vol knoppen. Heb het middeltje geprobeerd en het is helemaal weg. De knoppen zijn ook gewoon uitgekomen. Je moet het wel een paar keer herhalen.