Hoe werkt een waterkoker?

Dit klinkt als een heel simpele vraag - maar ik doel op het afslaan van de waterkoker.

Dat kan niet bij 100° gebeuren. Als je onder de zeespiegel zit en er ook nog een hogedrukgebied voorbijkomt, kookt water pas bij een hogere temperatuur dan 100°. Als je hoog in de bergen je water kookt, kookt het al bij 90°.

Hoe kan de waterkoker dan toch afslaan op het moment dat het water kookt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
10.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt volgens mij met een Bimetaal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bimetaal Maar ik weet er te weinig van om een goed antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een bimetaal werkt weer alleen op temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens. Maar is er niet gewoon een bepaalde randvoorwaarden voor het functioneren van het bi-metaal/de waterkoker. Dus niet boven of onder een bepaalde hoogte oid? Ik denk dat een waterkoker helemaal niet zo geavanceerd is en dus niet goed functioneert onder de door jou voorgestelde condities.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunnen ze in berghutten dan geen waterkokers gebruiken, omdat die nooit zullen afslaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En afgezien van berghutten: in Tibet en in de Andes wonen veel mensen continu op grote hoogte (bergen en/of hoogvlakten). Die zouden dus geen waterkokers kunnen gebruiken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rota: na de overige antwoorden vraag ik mij hetzelfde af. Blijkbaar is je stelling dat het niet met temperatuur te maken heeft niet correct, maar dat betekent inderdaad dat op grote hoogtes een en ander niet functioneert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Bi-metaal kan toch door de stoom worden verwarmd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bi-metaal wordt volgens mij verwarmd door de stoom. De twee metalen strips buigen door de hete stoom en het contact verbreekt(klepje open, waterkoker uit), lijkt mij toch?

Antwoorden (7)

Ik heb altijd gedacht dat er een sensor inzit, bv in de deksel, die meet hoeveel stoom erlangs gaat. Bij een bepaalde hoeveelheid stoom slaat hij dan af, ongeacht de temperatuur van de stoom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderin het reservoir van de waterkoker bevindt zich een verwarmingselement, waarmee het water verwarmd wordt als de schakelaar wordt aangezet. Bovenin (vaak verborgen in het handvat) zit een constructie met een bimetaal die de waterkoker uitschakelt zodra er stoom bij komt.
Volgens mij zal de waterkoker dus hoog in de bergen eerder afslaan als onder de zeespiegel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Nederlandse wiki:

Onderin het reservoir bevindt zich een verwarmingselement, waarmee het water verwarmd wordt als de schakelaar wordt aangezet. Bovenin (vaak verborgen in het handvat) zit een constructie met een bimetaal die de waterkoker uitschakelt zodra er stoom bij komt. Wanneer het deksel opgelaten wordt, kan de stoom soms niet goed bij het bimetaal komen, en kan de waterkoker aan blijven staan.

Verder zit er onderin vaak nog een bimetaalschakelaar, die voorkomt dat het verwarmingselement zou doorbranden als het aangezet wordt zonder of met te weinig water, een zogenaamde droogkookbeveiliging.

Nederlandse wiki zegt: Bimetaal!

Engelse wiki:

An electric water boiler consists of a water reservoir with a heating element at the bottom. Some models offer multiple temperature settings. Other models are part of larger water systems that boil water and provide hot, cold, and lukewarm water. Water may be dispensed in various ways, e.g. by pouring, an electric pump or by pressing a large button that functions as a diaphragm pump. Some electric water boilers have a built in thermometer that detects when water has reached its boiling point of 100 °C (212 °F) to automatically shut off.

Engelse wiki zegt: Thermometer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waterkoker bestaat voornamelijk uit een reservoir voor water, een handvat, een schakelaar, en een snoer met een stekker.

Onderin het reservoir bevindt zich een verwarmingselement, waarmee het water verwarmd wordt als de schakelaar wordt aangezet. Bovenin (vaak verborgen in het handvat) zit een constructie met een bimetaal die de waterkoker uitschakelt zodra er stoom bij komt. Wanneer het deksel opgelaten wordt, kan de stoom soms niet goed bij het bimetaal komen, en kan de waterkoker aan blijven staan.

Verder zit er onderin vaak nog een bimetaalschakelaar, die voorkomt dat het verwarmingselement zou doorbranden als het aangezet wordt zonder of met te weinig water, een zogenaamde droogkookbeveiliging.
Je zult op bepaalde hoogte geen water van 100 gr.C kunnen krijgen, omdat het water dan reeds bij 95 gr. kookt. Dit houdt tevens in dat je zacht/hard gekookte ei langer in het pannetje zal moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na wat nadenken en lezen:

Het bi-metaal wordt volgens mij verwarmd door de stoom. De twee metalen strips buigen door de hete stoom en het contact verbreekt(klepje open, waterkoker uit), lijkt mij toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even aanvullend op de gegeven antwoorden, want volgens mij is het bimetaal-verhaal juist... Jij vraagt: hoe kan de waterkoker hoog in de bergen toch afslaan... Ik denk dat hij misschien juist niet afslaat!

Water kookt hoog in de bergen bij een lagere temperatuur. (Oftewel: onder lage druk, gaat water eerder over in gas.) Ik kan me voorstellen dat daardoor de waterkoker echt hoog in de bergen niet gaat werken (even afgezien van het verlengsnoer dat je ervoor nodig hebt), omdat het nooit de temperatuur krijgt die het bimetaal laat buigen en de stroomkring laat verbreken. Tegelijkertijd zal een waterkoker onder hoge druk wellicht al afslaan voor het water echt kookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verwarmingselement is daar voor beveiligd.