Kun je ook een huis kopen onder voorbehoud dat je huidige huis binnen een bepaalde tijd verkocht wordt?

Ik weet dat er bepaalde redenen zijn waarom je een huis onder voorbehoud kunt kopen, bijvoorbeeld onder voorbehoud dat je de financiering rond kunt krijgen.

Maar kun je ook een huis kopen onder voorbehoud tot je eigen huis binnen een bepaalde tijd verkocht wordt, dus dat je er als het ware een optie op hebt?

En als dat zo is, hoeveel tijd is dat normaal gesproken dan dat daarvoor staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Het beste antwoord

Ja dat kan!

3. Koop onder voorbehoud van verkoop van uw eigen woning:

Onderhandel met de verkoper over het kopen van zijn woning onder de ontbindende voorwaarde dat u de koop kunt ontbinden als uw eigen woning niet binnen een nader te bepalen termijn verkocht is. U kunt dan rustig aan de slag met de verkoop van uw eigen woning. Lukt het niet om uw eigen woning op tijd te verkopen, dan kunt u zelf nog van de aankoop van uw nieuwe woning af zien. Het nadeel is dat weinig verkopers met deze clausule willen werken, omdat ze zich dan volledig afhankelijk stellen van de voortgang van de verkoop van uw woning en daardoor misschien zelf andere kopers mislopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zoiets dacht ik al, dat het meer van de verkoper af zou hangen dan. Dit huis staat echter al wel ruim een jaar te koop, en als ik bij mijzelf afreken en er zou vandaag of morgen iemand komen die bijvoorbeeld 3 maanden optie op ons huis zou willen hebben (komt volgende week in de verkoop), dan weet ik nog niet wat ik dan zou doen. Ik denk zelf dat ik liever gokte op die drie maanden dan het risico lopen om de koper kwijt te raken en het zelf ook een jaar of langer te koop hebben staan. Hm, moeilijk. Maar het is dus in ieder geval aan te kaarten bij de verkoper. Thanks!

Andere antwoorden (1)

Ha, die Hen3ette;

Het staat je natuurlijk vrij om de verkoop van je huidige woning in het koopcontract als ontbindende voorwaarde voor te stellen, maar waarschijnlijk gaat de verkoper van het nieuwe huis daar niet mee accoord. Het mag dus wel, maar het zal in de praktijk niet werken.