Dat gebeurt vaak bij een plataan en is normaal.

Toegevoegd na 30 seconden:
De oude bast laat los, daaronder zit wel een nieuwe.

Toegevoegd na 3 minuten:
In bijgaande afbeelding uit "bomenoverleven.nl" kan je dit ook goed zien. De plataan groeit zo uit zijn jasje. Het ziet eruit alsof de plataan ziek is, maar dat is niet het geval.

Toegevoegd na 12 minuten:
Volgens mij spreek je eigenlijk over de schors die los laat. Dat is een beschermlaagje en hard. Door de verharding kan de boom niet in de dikte groeien, vandaar dat dit laagje los moet laten en een nieuwe laag vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vrouw is erg gerust geteld drr u antwoord...ze dacht dat de boom dood ging!

Andere antwoorden (3)

Over het hoe de plataan zijn schors loslaat weet ik niets. Wel is het zo dat de plataan via de schors zijn afvalstoffen kwijtraakt en daarom de schors loslaat, dus de boom vervelt als het ware.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stam van de Plataan groeit van binnen sneller dan van buiten waardoor de buitenkant er van af barst, omdat de buitenkant dood schors is en dus niet kan mee groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle bomen verliezen vroeg of laat hun schors door diktegroei. Bij de plataan is dat opvallend door het patroon wat zo kenmerkend zichtbaar wordt.