Hortensia's moet je iedere 2 jaar verjongen door middel van snoeien. Aangezien de gesnoeide takken het volgende jaar geen bloemen dragen, is het verstandig om iedere keer de helft te snoeien. Is jouw hortensia nog nooit (of lang geleden voor het laatst) gesnoeid, haal dan de helft van de takken weg door deze tot ongeveer 10 cm boven de grond af te knippen. Dit kun je het beste doen pas nadat ook het blad lelijk begint te worden omdat zo lang het blad groen is dit voor de voedselvoorraad voor winter en begin van het volgende groeiseizoen zorgt. Als je de uitgebloeide bloemtrossen maar een lelijk gezicht vindt, haal dan alleen de bloemen er af en laat dus de stelen met het blad nog even zitten.

Klik op de link voor een Youtube-filmpje over het snoeien van deze plant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb ook een hortensia in de tuin, en op het kaartje (die laat ik er gewoon aanhangen omdat ik niks van planten weet) staat toch duidelijk aleen in het voorjaar snoeien!!

heb omlangs gelezen dat je de mooie bladkleur van de hortensia kan verbeteren door wat roestige spijkers langs de plant te steken, daar peppen ze heel erg van op. het is niet wat je vraagt maar toch een leuk weetje, vond ik zelf tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn veel soorten Hortentia's, zelfs klimmende, die allemaal verschillend gesnoeid worden.
Maar ik ga er van uit dat je de gewone soort bedoelt.
Dan is het wat makkelijker.
Als je nu naar de Hortentia kijkt, dan zie je nu takken zitten zonder bloemen, ze zijn lang, en recht zonder zijtakjes en zijn meestal anders van kleur.
Deze eenjarige takken zijn de beste takken voor volgend jaar!
Zie je rechte takken met bovenin zijtakjes, met of zonder bloemen dan zijn dat tweejarige takken.
Alle takken met zijtakjes aan de zijtakjes moet je tot de grond wegsnoeien.
Blijven dus alleen over eenjarige takken en tweejarige takken
Pas in het voorjaar snoeien, snoei je te vroeg dan kan er vorstschade optreden.
Pas in het voorjaar de oude bloemen er uitknippen.