Wat wordt allemaal betaald door de VVE?

Ben huiseigenaar en ben lid van VVE, wat wordt allemaal betaald door de VVE?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
13.8K

Het beste antwoord

Heb je dat niet netjes op papier gekregen?

Ook ik ben huiseigenaar en lid van de VVE, en heb bij koop van het huis een overzicht gekregen: Niet alleen van de zaken die 'gedekt' worden door de VVE, maar ook een verantwoording van uitgaven van de afgelopen jaren.

Bovendien vindt er minimaal een maal per jaar een vergadering van de VVE plaats, waarin gezamelijk zaken besproken worden die de VVE aangaan, en er inzage wordt gegeven in uitgaven van de afgelopen periode.

Als ik jou was zou ik bij de beheerder een VVE overzicht vragen. Ze zijn verplicht om openheid van zaken te geven.
Op die manier kun je checken of je maandelijkse bijdrage een verantwoord bedrag is en waar je geld naartoe gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je heldere antwoord. Gr. Eduard

Andere antwoorden (6)

Alles wat onder de noemer 'gezamelijk onderhoud' valt...

Dus van de fundering van het pand tot en met de nok van het dak. En alles wat er tussen zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als aanvulling op het goede antwoord van starbless:

als je in een appartement woont word schoonmaak en renovatiewerk (wat niet binnenin jou appartement is, want binnenin jou apartement zijn de kosten voor jou zelf) door hun betaald jij betaald maandelijks met je medebewoners aan hun een afgesproken bedrag op basis van een contract). ze maken bijvoorbeeld de trappen schoon, vervangen van dakpannen (indien nodig natuurlijk), schilderwerk buitenkant en trappenhal etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als aanvulling op de vorigen: wat onder de VVE valt is vaak verder uitgewerkt in de splitsingsakte.

Toegevoegd na 5 minuten:
De VVE moet in ieder geval zorgen voor het noodzakelijk onderhoud van het gebouw. Schoonmaak van trappenhuizen is niet per se een zaak voor de VVE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los van het onderhoud van het gebouw(incl, technische installatie als liften), komt er ook vaak schoonhouden van de algemene ruimte, centrale verwarming en warmwater voorziening, huismeester, verzekering van het gebouw.
Idd zie splitsingsacte voor al het meerdere

Toegevoegd na 4 dagen:
Het minimum ligt in de wet vast. Bovendien heb jij alle gegevens, want anders krijg je geen hupotheek. Koop en splisingsacte moeten bij d eaanvraag worden bijgevoegd.

Toegevoegd na 4 dagen:
Je moet nooit een his kopen met een kleine VVE, want dan houdt de zeurpiet alles tegen. Ik zou nooit een huis komen in een VVE met een even aantal leden of met minder dan 10 leden. Drama's gegarandeerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je lid bent van een VVE moet je minstens 1x per jaar een exploitatiebegroting krijgen waarin precies staat uitgelegd wat er door de VVE wordt betaald.

De meeste VVE's hebben de volgende kosten die worden betaald:

- Opstalverzekering
- Glasverzekering
- Schoonmaak van de gezamenlijke ruimtes en buitenterrein
- Energiekosten van gezamenlijke ruimtes
- Reservering voor kosten voor onderhoud van het gebouw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al gezegd maakt de VvE elk jaar een balans(afgelopen jaar) en een begroting (komend jaar). Hierin staat precies vermeld welke kosten de VvE voor rekening neemt. Aangezien elke eigenaar van rechtswege lid is van de VvE heeft ook elke eigenaar stemrecht over de besluiten van de VvE.

Tip: controleer of er een reservefonds (groot onderhoud) bestaat, dat is namelijk (bij bestaande VvE's) sinds mei 2008 verplicht. Kijk voor meer informatie bijvoorbeeld op de site van Vereniging Eigen Huis: www.veh.nl.
Bronnen: