Hoe kom ik van fruitvliegjes af?

Sinds het weer wat warmer is zijn er weer een boel fruitvliegjes in huis. Hoe kom ik van deze fruitvliegjes af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.8K

Het beste antwoord

Het voorkomen van een fruitvliegjesplaag is beter dan genezen

■Zorg dat er geen afwas staat en droog na het afwassen alles gelijk af.
■Houd de keuken schoon en droog.
■Bewaar fruit en groente in een goed afgesloten bak of kast.
■Spoel bier- en wijnflessen goed om.
■Zorg voor een goed gesloten vuilnisbak.

Als ze er eenmaal een fruitvliegjesplaag hebt:
■Ga op zoek naar hetgene waar de fruitvliegjes op afkomen, verwijder de bron en maak de plek goed schoon. Fruitvliegjes zien en ruiken meer dan wij!
■Tocht het huis flink door.
■Stofzuig goed en vaak om eitjes en larven te verwijderen.
■Maak een fruitvliegjesval door een laagje wijn, een beetje azijn of een stukje banaan in een potje te doen en hier huishoudfolie overheen te spannen, prik met een tandenstoker wat gaatjes is het folie. Resultaat: de vliegjes gaan op het feestmaal af en kunnen er niet meer uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Fruitvliegjes houden van etensresten, zorg dus dat ze niks te eten hebben:
1. Verschoon de vuilnisbakken regelmatig (vooral GFT), ook als ze niet vol zijn
2. Check de fruitschalen en andere plekken waar je open groenten en fruit hebt liggen: is er niets rot?
3. Zorg dat je evt lege bierflesjes en wijnflessen opruimt.
4. doe de afwas regelmatig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze handelingen verricht ik sowieso al ;-)
Behalve methodes om ze te voorkomen kun je er ook vanaf komen als je ze al hebt, althans volgens de hieronder vermelde bronnen.

(tp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij waren ze er van de week ook opeens - misschien meegelift met de nectarines....Ergens heb ik ooit gelezen (misschien zelfs wel hier op GV?) dat je een schaaltje met azijn gemengd met afwasmiddel neer moet zetten in bijv. de keuken, waar ze zitten. Ik heb alleen maar balsamico in huis, maar fruitvliegjes gaan voor rijp fruit, dus het werkt als een tierelier - al dagen geen vliegje meer gezien (behalve degenen die verdronken waren)! Naast de bovenstaande tips zou je dit dus ook eens kunnen proberen - kan nooit kwaad, toch? Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm deze weet ik uit ervaring, maar onbedoeld.. per ongeluk de fles balsamico open laten staan, heb alles weg kunnen gooien, er zaten wel 15 fruitvliegjes in, yuk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dáár was je dan toch maar mooi vanaf.....;-)))
Fruitvliegjes leggen hun eitjes in fruit.

In de zomer eet je meer fruit, maar vooral ook meer zomers fruit. Bijvoorbeeld in meloen kunnen veel fruitvliegjes uit komen.

Zelf doe ik de overblijfselen (zoals de schil) in een apart plastic zakje en dan bij het afval.
Als je er echt geen een meer wilt hebben, moet je geen fruit in huis halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bwah ze leggen hun eitjes in fruit. Daar had ik niet aan gedacht. Dus daarom worden het er steeds meer in de loop van een aantal dagen ?
Zelf heb ik gehoord dat je beter het fruit in de koelkast kunt leggen, op een aantal stukken na, bv geen perzik, nectarienes dus zacht fruit.

Zorg dat je geen, resten eten in het openbaar leg.
Resten eten die je wilt bewaren, invriezen of in een bakje in de koelkast.

Zorg ervoor al je gaat BBQen dat je bv. ijsblokjes in een verpakking onder al het eten leg...kan ook koelelementen zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je last hebt van fruitvliegjes zet dan een paar bakjes met port in de kamer. Ik heb alles al geprobeerd en dit werkt echt.
Ze komen er massaal op af en ze verdrinken erin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kruidnagelen tussen je fruit legt, blijven de vliegjes weg!