Het is is één van de meest bedreigde diersoorten van Nederland. Dus je bent bevoorrecht als ze bij je rondlopen.
AWM
14 jaar geleden
muizenvallen of muizengif daar kunnen ze niet tegen
maar idd ze zijn zeer zeldzaam en de vrouwtjes krijgen maar 1 keer per jaar 4 jongen dus het zal zo snel geen echte plaag worden.
probeer ze levend te vangen en zet ze uit in een bos ver van je huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grote hamer schijnt te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roep het maar niet te hard anders wordt je tuin tot beschermd natuurgebied verklaard.
Denk dat de vraag een test is of grapje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er vanaf raken is (helaas) in Nederland niet moeilijk. Er zijn er hier nog maar enkele tientallen, dus dat gaat zonder beschikbare partner vanzelf.

Je kunt een kastje voor ze bouwen en contact opnemen met Staatsbosbeheer. Ze zullen ze graag voor je willen verplaatsen.

Toegevoegd na 3 uur:
In andere landen komen ze nog wel vaker voor, maar zijn ze ook zeer bedreigd.

Uit het forum van de Hongarije pagina begreep ik dat het werken met ultrasone geluiden misschien kan helpen om ze te verjagen als je er binnen veel last van hebt. Je kunt er tevens voor zorgen dat het buiten aantrekkelijker is voor de diertjes dan binnen.