Waarom is wonen zo duur?

Waarom worden er geen simpele huizen gebouwd met mnimale voorzieningen, die iedereen als hij zou willen zou kunnen kopen met maandlasten van maximaal 300 euro per maand. Als het zou kunnen zou ik het doen. Ik leef liever iets luxer dan dat ik luxer woon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!

Antwoorden (6)

Dat soort huizen zijn er wel. Er zijn heel veel sociale huurwoningen die spotgoedkoop zijn. Mijn vorige woning was bijvoorbeeld slechts 195 euro per maand. Was wel 3 hoog achter, klein en in slechte staat.
Nu betaal ik 330 voor een tussenwoning van 2 verdiepingen. Dat is goed te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In welke stad\dorp is dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 3 hoog achter was in amsterdam. Nu zit ik in arnhem
Projectontwikkelaars bouwen graag dure huizen omdat ze daar meer op verdienen. Gemeenten idem dito omdat ze daar meer OZB van vangen.

Ook de grondprijs speelt een rol. Die is tegenwoordig enorm hoog. Ik dacht in onze gemeente 360 euro per meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is vrij recent een project gestart waarin dit soort huizen worden gebouwd. Waarbij je in plaats van 2 onder 1 kap 4 onder 1 kap hebt. En dit met een nieuwprijs van nog geen 80.000 euro...

Probleem met Nederland is alleen dat men denkt dat iedereen moet kunnen profiteren van de welvaart. Dus zijn huurhuizen veelal zo gebouwd dat ze na een x-aantal jaar in de verkoop kunnen. Maar houd hierbij dan wel rekening met het feit dat de woningbouw de huizen eerst op de balans heeft moeten afschrijven. Dus dan zit je gauw op een huis van 20-30 jaar oud. Waar weer het probleem bij zit dat de wetgever heeft bepaald dat de prijs marktcomfort moet zijn...

Maar wat je het beste zou kunnen doen. Wanneer je zelf handig bent en een kavel op de kop weet te tikken, waar je op mag bouwen. Vervolgens ga je op zoek naar een bedrijf die woon units op bestelling bouwd. Want deze zijn er. En je laat de woning zoals jij die wilt hebben plaatsen. Dit is de meest simpele en meest eenvoudige manier. En wanneer je inderdaad niet zo veel aan luxe hecht zoals je suggereerd heb je een leuke kant-en-klaar bungalow voor nog geen 50.000 euro. Of kant-en-klaar huisje natuurlijk...

Voordeel van deze woon units is dat ze bestand zijn tegen het weertype dat we in Nederland hebben. Dat het idee ontstaan is uit de bouw dat er tijdelijke kantoorgebouwtjes op locatie geplaatst moesten worden. En dat ze van alle primitieve voorzieningen voorzien zijn. Inclusief sanitair. Nadeel is alleen dat Gemeentes er doorgaans niet aan willen. Want dit past niet binnen het bestemmingsplan. Een mooi voorbeeld zie je in Lent bij Nijmegen, waar ze in nog geen 2 weken een nieuwe wijk uit de grond hebben gestampt...

Toegevoegd na 4 minuten:
Op onderstaande link zie je enkele voorbeelden van de oplossingen waar ik het over had...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt ook van de woning en en de verhuurders af. Een woning vlakbij een winkelcentrum betaal je meer voor dan een woning die daar een stuk verder vanaf ligt. De grootte van de woning maakt niks uit.

En mijn ervaring is ook dat een duurdere woning wat minder asocialen trekt. De buurt is dan ook een stuk rustiger. Maar dit hangt ook af in welke stad je woont natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag kan ik je niet geven.maar weet wel dat je 100% gelijk hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste plaats is de prijs van de woning afhankelijk van de plaats waar gebouwd wordt. De grondprijs wordt hierdoor o.a. bepaald.
In het westen, meer mensen en minder woningen, is de prijs duurder en in het oosten, minder mensen meer woningen, is het dus goedkoper.

Ook willen gemeentes de investering die ze doen in b.v. straatlantaarns, grasveldjes, speeltuinen, bestrating, aanplanting etc. terugverdienen door de grondprijs wat hoger te maken. En ze willen natuurlijk wat winst maken.
Ook moeten er leges betaald worden. Dit zijn kosten voor de beoordeling van de bouwaanvraag. Deze kosten worden weer in de woningprijzen gedisconferteerd.

Verder moet de ontwikkelaar, aannemer, onderaannemers, makelaar, etc betaald worden.

Verder wordt de koopprijs voor een nieuwbouwwoning marktconform geprijst. Dit houdt in dat er gekeken wordt naar de prijs van bestaande woningen in de buurt. Hierdoor zal de verkoopprijs van een woning altijd hoger liggen dan de bouwprijs incl. grondkosten.
Een tussenwoning kan al wel gebouwd worden voor rond de 80.000,00 euro. Maar dat zijn alleen de bouwkosten van de aannemer.

Het probleem van de hoge prijzen is ook dat er in het verleden veel tweeverdieners meer konden bieden c.q. betalen voor een woning. Hierdoor zijn de prijzen in algemene zin gestegen.
Zouden de prijzen bijvoorbeeld jaarlijks mee zijn gestegen met b.v. de lonen, dan zou je nog steeds een woning moeten kunnen kopen op 1 loon.