Kan ik mijn buren verplichten om mee te betalen?

Het dak van mijn woning moet vervangen worden. De kosten zijn in principe voor de helft voor ons en voor de helft voor mijn beneden buren.
Nu staat hun huis te koop (de benedenburen zijn overleden en hun kinderen willen het huis verkopen) en hebben wij onze woning net verkocht (overdracht is nog niet geweest.) Voor de verkoop van ons huis moest het dak vervangen worden (kwam uit het bouwkundig rapport)

Nu weigeren de erven van de benedenburen mee te werken aan het vervangen van het dak. Hoewel wij de prijs van 8000 euro naar 3000 euro hebben weten te brengen door al het werk zelf te doen (hoeven zij dus niet aan mee te helpen)
We hebben ook al aangeboden dat ze ons terugbetalen als hun huis verkocht is.

Kan ik de kosten toch op hun verhalen?

Toegevoegd na 2 uur:
naar aanleiding van de vragen in de antwoorden:
Het speelt zich af in Nederland. Het dak is nog niet vervangen, we proberen er juist nu afspraken over te maken. Uit het bouwkundig rapport kwam dat het dak vervangen MOEST worden (in Nederland mag je volgens mij niet zomaar je huis in laten storten)
Wij hebben echter geen tijd om lang te wachten ivm de verkoop van ons huis.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.5K

Het beste antwoord

Ik weet niet of de vraag in Nederland of Belgie speelt. je geeft aan dat het jouw huis is, maar dat de benedenburen ook eigenaar zijn.

Als je in Nederland een gebouw hebt dat uit meerdere woningen bestaat (zoals een appartement) dan moet je een vereniging van eigenaren hebben (VVE) die dit regelt. Een niet actieve VVE is vragen om moeilijkheden in dit soort situaties.

Het lijkt mij dat je niet achteraf de buren nog kunt verplichten om mee te betalen. Of je juridisch een kans maakt zou je kunnen nagaan bij de Verenging VVE belang of Eigen Huis.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens Wikipedia is er in Belgie sprake van een VME.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kort gezegd: de erven zijn nu eigenaars van de woning en zullen daaraan moeten bijdragen. Je erft de lusten, maar ook de lasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef je weinig kans, zolang er geen juridische afspraken zijn vastgelegd. Die min of meer vergelijkbaar zijn met een 'Vereniging van Eigenaren'...

Maar heb je de 'Bijstandsverzekering' al geraadpleegt over de mogelijkheden. Of een eigen advocaat om te kijken welke mogelijkheden er zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zo moeten ook hun deel betalen het is ook het dak van de beneden buren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je benedenburen niet verplichten mee te betalen, dat had je van tevoren beter af moeten spreken, bijvoorbeeld door middel van een schriftelijke overeenkomst. Misschien vinden zij wel dat het dak helemaal nog niet aan vervanging toe is.

Er zit naar mijn mening niets anders op dan de helft van de kosten van het nieuwe dak van de prijs van je huis af te trekken en hopen dat de kopers daarmee akkoord gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
contact opnemen met hun makelaar, anders rechtzaak aanspannen met evt pro deo advocaat (bijna kostenloos). ze moeten gewoon betalen, en jij staat het sterkst!