156 liter voor een douchebeurt?!

Ik las in het Wikipedia artikel over drinkwater, dat het gemiddelde waterverbruik per dag per persoon in 2007 ongeveer 128 liter is, en een douchebeurt 49,8 liter:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drinkwater#Waterverbruik

Nou kan ik het mis hebben, maar als 1m^3 gelijk staat aan 1000 liter. En het verschil in de meterstand na een douchebeurt: 0,156 is, dat ik dan 156 liter water heb verbruikt.

(Ik weet zeker dat ik geen andere watervoorziening gebruikt heb op dat moment)

Toegegeven, ik sta best lang onder de douche. Zo'n 15 minuten. Maar ik schrok er toch best van.

Ik begrijp dat de gemiddelden in het Wikipedia artikel natuurlijk ook dagen meetellen dat je niet thuis bent, niet doucht, etc.

Maar ik ben benieuwd, verbruiken jullie denk je ook ongeveer zoveel water per douchebeurt?

En een subvraag:
Hoeveel percentage kan een waterbesparende douchekop (tsja, die heb ik nog niet) gemiddeld besparen?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik kom er nu achter (na de stopwatch erbij te hebben gepakt) dat ik helemaal geen kwartier onder de douche sta. Maar zo'n 7 minuten! :-$ Dat koste 145 liter water!

Dus dat is, als ik jullie antwoorden lees (waarvoor dank) echt belachelijk veel. Ik ga binnenkort een andere douchekop aanschaffen, en kijken of dit drastisch minder wordt. Ik heb mij inmiddels laten vertellen dat het watergebruik op de verpakking staat van douchekoppen. Als dit niet overeenkomt ga ik eens met de installateur praten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

Je watermeter is een precies instrument. Je leest deze inderdaad correct af! Om echt water te besparen kan je wekelijks de meting in een lijstje zetten. Je zult merken dat het verbruik dan afneemt, simpelweg omdat je er op gaat letten. Sommige energieleveranciers zoals Essent leveren deze dienst online!

En omdat je het toch al meet kan je écht het effect van een waterbesparende douchekop meten. Deze helpen echt, evenals het minder hard aanzetten van de kraan. Of minder lang te douchen, maar dat is niet zo'n populaire maatregel.

Een waterbesparende douchekop kan 21 m3 water besparen per jaar. Een gewone douchekop gebruikt ongeveer 10-14 liter per minuut en een waterbesparende 7 liter. In jouw geval zou dat 50 liter per douchebeurt besparen!

Zo'n kop kost maar 9 - 45 euro.

Ik ben zelf ook een langdoucher, nog langer dan jij. Ik poets er ook mijn tanden onder en scheer me, dat kost al minimaal 10 minuten. Dan ga ik de dag overdenken die komt of is geweest en op het laatste moment was ik me in 2 minuten. Sinds kort is de boiler kapot en kunnen we in totaal maar 15 minuten douchen. Dan is het water op en duurt het een tijd voor er weer warm water komt. We besparen nu enorm op water ;o) Daarmee besparen we gemiddeld 15 minuten is in mijn geval 100 liter per keer!

Dus minder lang douchen mét waterbesparing levert nog meer voordeel op. En trouwens, niet alleen water, ook nog eens gas om het water te verwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de stopwatch er eens bij gehouden. En nu blijkt dat ik helemaal geen kwartier douche. Maar maar 7 tot 8 minuten. Dus bijna 20 liter per minuut! Erg inefficiënte douchekop dus. Goeie tips! Bedankt voor het antwoord. Kan ik veel mee.

Andere antwoorden (6)

Ik heb het ook eens gemeten. Ik zou het precieze getal moeten opzoeken, maar ik kwam op ongeveer 100 liter bij 10 minuten douchen. Vergelijkbaar met jouw verbruik dus.

Dus ja, 156 liter in een kwartier is heel realistisch. En je manier van de watermeter aflezen ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Bij 15 minuten onder de douche kan ik me niets voorstellen. 5 minuten max, want ik moet naar m'n werk.
Jouw megadouche wordt waarschijnlijk gecompenseerd door viespeuken die niet dagelijks douchen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik douche, als het warm is soms wel twee keer per dag !
Behoor ik dan ook tot de viespeuken :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf wassen in vijf minuten, dat maak je mij niet wijs. Misschien ben jij wel de viespeuk. ;-)
Ik heb een watermeter van een ander type.

Bij mijn meter wordt de hoofdstand (hoeveelheid kubieke meters) met een getal aangegeven en alles wat achter de komma zou komen als je het decimaal opschrijft wordt weergegeven door vier wijzertjes die ronddraaien. In de foto hieronder zie je hoe dat bij mij werkt.

Als ik mijn meterstanden vergelijk met de douche 15 minuten aan dan kom ik op 46 liter uit, dit bepaal ik dan door de hoofdstand te nemen en de posities van de kleine wijzertjes om te rekenen naar liters, hiermee kom ik op een decimaal getal uit, waardoor het gemakkelijk wordt om stand B van stand A af te trekken.

Bijj mij is het verbruik van de douchekop dus kennelijk aanzienlijk minder, misschien zelfs minder dan gemiddeld. Dit verbaast me niet zo heel veel, omdat de waterdruk vrij laag is bij mij thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je combiketel als warmwatervoorziening hebt geeft deze tussen de 8 en 14 liter warmwater per minuut. Als je 15 minuten onder de douche staat is dat 15 x 8 = 120 liter.(Waterverbruik is afhankelijk van douchekop)
Als je een bad vult is het de inhoud van het bad. Aantal minuten x 14 liter= ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw waterverbruik zou goed kunnen kloppen, en ja, een waterbesparende douchekop maakt zeker verschil. Kopen dus!

Als ik naar mezelf kijk, douche ik doordeweeks ongeveer vijf (als ik mijn haar niet was) of tien (als ik mijn haar wel was) minuten. En in die tijd poets ik ook mijn tanden. In het weekend kan ik dan weer bijna een half uur onder de douche staan, dan heb ik tijd om uitgebreid te scrubben, haarmaskers te smeren etc.

Waarschijnlijk is mijn watergebruik per minuut wel een stuk lager dan gemiddeld, vanwege het kleine keukengeisertje dat ook douchewater moet verwarmen. Dat heeft gewoon niet zoveel capaciteit, dus ik kan kiezen tussen koud douchewater of weinig douchewater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
156 liter voor 1 douchebeurt is behoorlijk!
Ik douche dagelijks (en m'n vrouw ook) en hebben een gemiddeld verbruik van 220 liter per dag. In die 220 liter zit ook de WC, de was- en afwasmachine en koken en af en toe een bad.