Als een energiebedr. aangeeft "wij regelen kosteloos de overstap" bdoelen z dan dat j bij hun nix hoeft te betalen maar wel bij de tegenpartij?

ik krijg een mooi aanbod maar vraag me af of ik geen kosten moet betalen voor het verbreken van een contract.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (5)

Uiteraard zijn _alle_ kosten die ze maken, vergeeld over alle klanten. Dus ook de brief (of wat dan ook) die zij naar de oude aanbieder sturen. Ik denk trouwens dat dat tegenwoordig alleen nog maar digitaal gaat. Maar ook daar zijn kosten aan verbonden (personeel / computers die stroom eten / etc.).

Het is dus 't zelfde als een gratis laptop bij een telefoonabonnement: niks is gratis. Uiteindelijk betaalt de klant _altijd_. Hoe dan ook.

Verder vind ik trouwens dat je vooral moet kijken naar wélke stroom ze gebruiken. (De milieuvriendelijkste.) Prijs is van wat minder belang.

Toegevoegd na 16 seconden:
vergeeld=verdeeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaande website vonden we de volgende informatie:

Wilt u wisselen van energieleverancier, dan geldt een wettelijke opzegtermijn van 30 dagen. Indien u een overeenkomst voor bepaalde duur heeft afgesloten, dan kunt u deze overeenkomst tussentijds opzeggen. De energieleverancier mag, indien hij een bepaling in het contract en/of de algemene voorwaarden heeft opgenomen, hiervoor een redelijke (opzeg)vergoeding vragen. Voor overeenkomsten van onbepaalde duur geldt die vergoeding niet en hoeft u dus alleen rekening te houden met de opzegtermijn van 30 dagen.

Via de tweede internetlink kun je ook energiebedrijven vergelijken. ConsuWijzer is een samenwerking tussen verschillende overheden, dus je mag er vanuit gaan dat deze informatie betrouwbaar is.
(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op beide vragen is: Ja.
Dat is precies wat wordt bedoeld. En voortijdige contractovername zal zeker leiden tot een boete van de oude leverancier. Soms wil de nieuwe leverancier die wel eens voor z'n rekening nemen, maar reken daar niet op, tenzij dit expliciet wordt aangegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overstappen is per definitie niet gratis. Je kunt inderdaad gratis naar een andere leverancier stappen. Maar je krijgt van je oude leverancier wel de rekening geprecenteerd. En dat kan variëren van enkele tientjes tot een paar honderd euro...

Houd er verder rekening mee dat de transportkosten voor energie en gas wel eens verdubbeld kunnen worden door de netwerkbeheerder. En als je nu bij essent zit raad ik het je af om over te stappen. Want met de transportkosten erbij ben je duurder uit dan dat je bij essent blijft. En dit vertel ik uit eigen ervaring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat je zegt klopt niet helemaal, als jij je contract uitzit bij je oude leverancier zijn de enige ''kosten'' die je krijgt als je weggaat je eindafrekening. en logisch, die krijgt iedereen, Daarmee bedoelen ze dat ze ervoor zorgen dat je jou via ccp overnemen dat houdt in dat zij met jouw huidige leverancier een afspraak hebben dat zij jou pas overnemen per einddatum contract van je huidige leverancier, anders brengt deze nl een opzegvergoeding in rekening, mochten zij zich niet aan die afspraak houden dan moet de nieuwe leverancier die opzegvergoedeing voor jou vergoeden, tenzij je zelf aangeeft dat je eerder weg wilt bij je oude leverancier, dan kies je er zelf voor om eerder weg te gaan en om dus die opzegvergoeding te betalen…..
Werkende bij een energiemaatschappij kan ik je daar duidelijk antwoord opgeven: Daarmee bedoelen ze dat ze ervoor zorgen dat je jou via ccp overnemen dat houdt in dat zij met jouw huidige leverancier een afspraak hebben dat zij jou pas overnemen per einddatum contract van je huidige leverancier, anders brengt deze nl een opzegvergoeding in rekening, mochten zij zich niet aan die afspraak houden dan moet de nieuwe leverancier die opzegvergoedeing voor jou vergoeden, tenzij je zelf aangeeft dat je eerder weg wilt bij je oude leverancier, dan kies je er zelf voor om eerder weg te gaan en om dus die opzegvergoeding te betalen.....